UGENS LEDER: Problemet haglbiler
Problemerne står i kø efter de mange haglskadede biler fra Italien - mangel på dele, lange ventetider, og hvem kan egentlig rette en blød bule i et biltag ud?
Biler ramt af hagl - hvor stort et problem er det lige? Vi blev klogere, konstaterer Flemming Haslund i ugens leder. PR
EN PÅ ALLE måder ekstraordinær situation, der på alle måder kalder på ekstraordinære løsninger.
BRANCHEN SER I sagens natur dobbelt på dette, for på trods af køer og ventetid er der jo stærkt øget omsætning på vej. For værksteder og leverandører først og fremmest. Men nu ikke for en anden del af den samlede autobranche, nemlig forsikringsselskaberne: Dér venter udgifter.
HVOR STORE PENGE, der er på spil, kan vi se hos fx skadescentret Crashpoint, der har fået mange Tesla’er til haglreparation. Der er skader for 150.000 kr. pr. bil, vurderer Crashpoint.
YDERLIGERE PROBLEMATISK ER opgaven haglbuler, fordi bulede fronthjelme og især bulede tage ikke er den gennemsnitlige reparation. Dertil kommer så, at mange af bilerne er langt mere skadede end først antaget, da vi hørte nyheden ”biler ramt af hagl.”
FAKTISK ER NOGLE biler så ødelagte at de på stedet – altså i Italien – erklæres for totalskadede.
MILLIONERNE RULLER LIGE nu – og køerne vokser. For at bringe ventetiden ned bør vidensudveksling på tværs af forsikringsselskaber og værksteder sættes i værk nu – det skulle faktisk allerede havde været i sidste uge. Formålet er ét: At gøre det klart for alle, hvilken tsunami der er på vej ind over branchen for dermed at gøre alle køer kortere.
Haglbilerne fra Gardasøerne er på alle måde en ekstraordinær situation, der på alle måder kalder på ekstraordinære løsninger.