UGENS LEDER: Den sidste olie
Elbilerne vælter frem - og deres motorer kører jo mildest talt ikke på olie. Alligevel er olie lige nu på vej frem. Så retningen er sat for et fortsat olie-eventyr, siger Motor-magasinets Flemming Haslund i ugens leder.
ELBILERNE VINDER FREM, der kommer flere og flere mærker og modeller, ligesom det står mere og mere klart, at lastbiler og busser lander på brint – så motorolie som guld nærmer sig udløbsdato. Skulle vi tro. Men sådan er det så alligevel ikke.
FORKLARINGERNE ER MANGE. Helt overordnet og i det store perspektiv: Der er økonomisk vækst på nye markeder som Kina og Brasilien, som medfører mere transport. Og forbrug af olie.
OG HERHJEMME: DER kører jo samlet fortsat flere og flere biler på vejene. Og selv om antallet af elbiler vokser, selv om elbiler fylder i den samlede debat og de fleste virksomheders strategiplaner, er benzin- og dieselbiler – der bruger olie – fortsat i kæmpe overtal.
DERNÆST ER DER den tekniske udvikling – dén er interessant. I jagten på tynd olie med mindre friktion og dermed mindre forbrug og igen mindre CO2-udslip, bliver olier mere og mere specialiserede og dyre. Og med de stadigt tyndere olier stiger risikoen for hurtigere slid og muligt sammenbrud.
HVOR LÆNGE BLIVER så denne udvikling ved? Længe. Alt tyder på, at der fortsat alt i alt vil komme flere biler – både elbiler og fossilbiler og totalt. Så retningen mod et fortsat olie-eventyr er altså sat.
SÅ SKAL VI ikke bare blæse på, at der ikke er meget at smøre på elbiler. Og være lige glade med, at det foreløbig kun er Porsche, Audi og Rimac, der har elbiler med gearkasse – gearkasser bruger jo alligevel ikke alverdens olie.
FOR VI KAN jo fortsat konstatere: Vi er endnu ikke nået til den sidste olie.
Vi kan jo fortsat konstatere: Vi er endnu ikke nået til den sidste olie