Rapport: Udledningen fra biler i EU falder ikke hurtigt nok
På trods af store klimaambitioner og strenge krav, så udleder de fleste personbiler på vejene i EU den samme mængde CO2 som for 12 år siden.
Det er den nedslående konklusion i en ny rapport fra Den Europæiske Revisionsret.
Dermed er det ikke sikkert, at EU's mål for reduktion af CO2-emissionerne fra nye personbiler kan nås. Det siger Pietro Russo, som er det medlem af Revisionsretten, der ledte revisionsarbejdet.
- EU's grønne revolution kan kun finde sted, hvis antallet af forurenende køretøjer mindskes kraftigt, men udfordringen er enorm, siger Pietro Russo.
Rapporten peger på, at elbiler formentlig er det vigtigste middel til at opnå de ønskede reduktioner. Men salget vokser ikke hurtigt nok. Derfor falder udledningerne ikke i det ønskede tempo.
- Vi kommer ikke til at opleve en reel og mærkbar reduktion af bilernes CO2-emissioner, så længe forbrændingsmotoren dominerer. Men elektrificeringen af EU's bilpark er en stor opgave, siger Pietro Russo.
Ifølge EU-revisorerne er det kun takket være andelen af elbiler, at man har oplevet en reduktion af de gennemsnitlige CO2-emissioner på vejene i de seneste år.
På EU-plan er antallet af elbiler steget fra én ud af 100 nyregistrerede biler i 2018 til næsten én ud af syv i 2022.
Ifølge revisorerne er prisen på elbiler samt manglende infrastruktur til opladning i flere EU-lande dog fortsat en forhindring for at få flere elbiler på vejene.
Det er dårligt nyt, fordi de faktiske emissioner fra konventionelle biler ikke er faldet. Det er et stort problem, fordi ifølge revisionerne stadig udgør næsten tre fjerdedele af de nyregistrerede køretøjer.
Problemet er, at bilerne stadig bliver større. Derfor hjælper det ikke, at motorerne bliver mere effektive, for bilerne er tilsvarende større.
Det samme gælder for hybridbiler, hvis faktiske CO2-emissioner ifølge revisorerne har tendens til at være meget højere end dem, der måles i laboratoriet.
/ritzau/