Efterspurgt analyse om lovpligtige vinterdæk i Danmark ventes klar til maj
Så er det besluttet – Færdselsstyrelsen skal udfærdige en analyse om behov for lovgivning eller ej om vinterdæk. Analysen forventes at ligge klar til maj.
Dækbranchen Danmark var fredag den 9. februar til møde med Færdselsstyrelsen. Direktør i Dækbranchen Danmark, Volker Nitz, er tilfreds efter mødet og kendsgerningen om, at der nu bliver arbejdet på en analyse og rapport for eller imod lovgivning om vinterdæk herhjemme, samt vinterberedskab og snerydning.
- Vi oplevede en god dialog på mødet og er glade for at få bekræftet, at Færdselsstyrelsen er i gang med at lave en større vejgrebsanalyse, der omfatter alle typer køretøjer – altså både lastbiler og person- og varebiler. Nu ser vi frem til at levere data om dæk til Færdselsstyrelsen, der skal være færdig med en rapport med udgangen af maj, siger Volker Nitz.
Brug for nye data
Mødet med Færdselsstyrelsen kommer efter, at Dækbranchen Danmark 9. januar havde foretræde for Folketingets Transportudvalg, der tæller 29 folketingsmedlemmer fra alle partier.
Efterfølgende har også Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet haft foretræde for transportudvalget. Færdselsstyrelsen udarbejdede til dette en powerpoint udelukkende om behovet for analyse af dæk til tunge køretøjer. Men nu er person- og varebiler også bekræftet indbefattet i analysearbejdet overfor Dækbranchen Danmark.
Brancheforeningen oplyser, at der er behov for en opdatering af viden med nye data om dæk, der har udviklet sig kraftigt siden 2010, som er årstallet for de dæktekniske data, som Færdselsstyrelsen hidtil har benyttet sig af.
Bøder og nul forsikring
Dækbranchens håb og målsætning er at få en vinterdæk-lovgivning i Danmark som den tyske – altså at man kan få bøde og mister forsikringsdækning, hvis man kører ud i frost og sne på sommerdæk eller forvolder skade. I Tyskland skal dæk, godkendt til kørsel i vinterforhold, være mærket med EU-standarden 3peakmountain-snowflake (3PMSF), herunder også helårsdæk.
I Danmark er der ingen lovgivning, og man må køre på sommerdæk hele året, uanset føre, uden risiko for bøde eller mistet forsikringsdækning. Det håber Dækbranchen Danmark at få sat en stopper for med en lovgivning..
Uvis datomærkning
Desuden håber Dækbranchen Danmark på indførelse af en endnu ikke defineret periode med datoer for montering af vinter- og sommerdæk.
Vi finder det mærkværdigt, hvis Danmark ikke får lovgivning som den tyske, når man i lande som Grækenland og Tyrkiet har krav til dæk i vinterføre Volker Nitz, direktør, Dækbranchen Danmark
- Vores anbefaling vil være lovgivning om en given periode fra november til april, hvor vi normalt risikerer vinterføre, men vi har endnu ikke har lagt os fast på konkrete datoer, siger Volker Nitz.
Dækbranchen Danmark ønsker ikke nødvendigvis samme periode som i Sverige og Norge, der lyder hhv. 1. december til 31. marts og 1. november til og med søndag efter 2. påskedag. Det skal der ses nærmere på.
- Vi finder det mærkværdigt, hvis Danmark ikke får lovgivning som eksempelvis den tyske, især når man selv i lande som Grækenland og Tyrkiet har krav til dæk i vinterføre. Men vi kan endnu ikke afkode hverken Transportudvalgets eller Folketingets politiske stemning omkring en eventuel lovgivning, siger Volker Nitz.