Storsælgende Teslaer har lille effekt på registreringsafgifterne
Trods et rekordsalg af Tesla - i særdeleshed Model Y - er den afsmittende effekt i øget statslige indtægter i form af registreringsafgifter ganske små. Det viser et svar fra skatteminister Jeppe Bruus på et spørgsmål stillet af det konservative folketingsmedlem Niels Flemming Hansen:
”Vil ministeren oplyse, hvad der gennemsnitligt er blevet betalt i registreringsafgift for henholdsvis en ny og en brugtimporteret Tesla Model 3 og Model Y i 2023?”
Jeppe Bruus har givet følgende svar:
”Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Motorstyrelsen: Reglerne for registreringsafgift er indrettet, så der for eldrevne køretøjer i mange tilfælde ingen afgift skal betales. I de tilfælde, hvor værdien af et eldrevet køretøj er tilstrækkelig høj til, at der skal betales afgift, betales der en lavere afgift end for køretøjer, der kører på fossilt brændsel.” Videre hedder det:
”Der er i 2023 gennemsnitligt betalt ca. 100 kr. i registreringsafgift for en ny Tesla Model 3 og ca. 1.015 kr. for en brugt Tesla Model 3 samt gennemsnitligt betalt ca. 1.800 kr. i registreringsafgift for en ny Tesla Model Y og ca. 12.250 kr. for en brugt Tesla Model Y.”
7700 brugtimporterede Teslaer
Der blev i 2023 solgt 62.745 nye elbiler i Danmark – heraf 17.955 Tesla Y og 4207 Tesla 3. Det betyder, at Model Y har skæppet godt 32 millioner i statskassen i form af registreringsafgifter, mens Model 3 blot har bidraget med 420.000 kroner.
Den store forskel på registreringsafgifterne på nye og brugte Teslaer skyldes de voldsomme nedsættelser, Tesla rystede markedet med i januar 2023. Der blev ifølge bilstatistik.dk i 2023 importeret 4423 brugte Tesla 3 og 3089 Tesla Y. For de flestes vedkommende er de importeret med de højere førpriser og derfor har skullet betale en højere registreringsafgift. Der blev i alt i 2023 brugtimporteret 26.795 brugte elbiler – heraf var der Tesla-logo på 7.700 af dem.
Øget momsindtægter
Selvom statskassen tjener mindre i registreringsafgifter, hver gang der sælges en elbil i forhold til en fossilbil, kompenseres det delvist af højere momsindtægter. Alligevel er statens provenu på bilsalget været i frit fald de senere år.
I 2018 indbragte bilsalget 21,9 mia. kr i registreringsafgifter til staten, men faldt i 2022 med over 10 mia. kr. til 11,5 mia. kr. Tendensen fortsatte i 2023, hvor provenuet i første halvår er mindre end i samme periode sidste år.
Momsindtægterne fra salg af nye biler stort set har været jævnt stigende siden 2013. Her var de årlige indtægter på 3.7 mia. kr., mens de toppede i 2021 med et plus på 8 mia. kr. Beløbet faldt i 2022 til 6 mia. kr., angiveligt grundet det lave nybilsalg, som var helt nede på 149.000. samt en større andel af solgte opladelige biler.