LEDER: Tesla blæser på samarbejdet med værkstederne
TESLA GØR, SOM DET PASSER DEM. Akkurat som ejeren Elon Musk. Den tilgang har bragt Tesla ufatteligt langt. For bilproducenten har i den grad disruptet bilbranchen ved at gøre alt på deres måde. Det gælder både konstruktionen af bilerne, produktionen på fabrikken, softwaren og ikke mindst den måde bilerne bliver solgt på. Her kan resten af bilbranchen virkelig lære noget.
MEN! DER ER OGSÅ EN BAGSIDE af medaljen. For Tesla gør også som det passer dem, når det kommer til samarbejdet med aktørerne på eftermarkedet. På lange stræk virker det som om, at Tesla fra begyndelsen knapt nok har skænket det en tanke, at også Tesla'er fra tid til anden skal repareres.
I DENNE UGE VÅGNEDE de skadecentre og værksteder, der reparerer Tesla'er, op til nyheden om, at de såkaldte reparationstider i Autotaks var blevet justeret ned med 25-30 procent for Teslas modeller. Det vil sige, at værkstederne som udgangspunkt pludselig får 25-30 procent mindre for opgaven, når de udfører skadesarbejde for forsikringsselskaberne. Det hænger slet ikke sammen.
DET ER IKKE nogen hemmelighed, at det er dyrere at forsikre en Tesla, end det er at forsikre mange andre biler. Så der er ikke noget at sige til, at Tesla gerne vil have forsikringspræmierne banket ned.
MEN DET ER BARE ikke en måde at samarbejde med autoriserede Tesla skadecentre på, at de bare får et diktat om, at betalingen for skadesarbejde bliver barberet ned med 25-30%. Resultatet kan på den korte bane blive, at ingen vil udføre skadesarbejde på en Tesla. For det kan ikke betale sig.
DET ER UFATTELIGT, at den amerikanske bilproducent ikke sætter mere pris på de værksteder, som løser en vigtig opgave for såvel Tesla som for Tesla-ejerne. Tesla bliver nødt til at finde ind i et bedre samarbejde med branchen, så deres kunder kan få en god service, når deres biler skal repareres.
Det er ufatteligt, at den amerikanske bilproducent ikke sætter mere pris på de værksteder, som løser en vigtig opgave for Tesla og for Tesla-ejerne