23948sdkhjf

Værksteder frygter øget forsikringspres efter rekordmange bilskader

En guide i forhandling med forsikringsselskaber er netop lanceret af AutoBranchen Danmark sammenfaldende med nye rekordtal for skadesreparationer, der øger frygten for prispres overfor værkstederne. Forsikringsbranchen maner til ro på.

Antallet af bilskader steg fem procent i 2023 og belaster forsikringsbranchen. Derfor frygter både værksteder og brancheforeninger, at der vil sket et øget pres fra forsikringsselskaberne mod værkstederne. AutoBranchen Danmark har netop lanceret en guide  i forhandlingsteknik, der skal hjælpe værkstederne i kampen mod forsikringsbranchen.

Ifølge tal fra Forsikring & Pension steg antallet af takserede motorforsikringsskader i 2023 med fem procent til 415.610 i forhold til 397.200 skader i 2022. Tallet i 2021 var endnu lavere, nemlig 356.931 skader.

For 20 år siden, i 2004, var antallet af takserede motorforsikringsskader 267.812 – altså cirka 150.000 færre skader end i dag.

Så der er nok at lave for landets karrosseriværksteder og lakerere. Men alligevel føler skadesbranchen sig presset.

- For branchen gælder det om at sikre indtjeningen på de enkelte skader, så man ikke bare slider sig selv halvt ihjel uden at få fortjenesten hjem. Det er udfordrende, for de mange skader vil også påvirke forsikringsselskabernes økonomi og nok også vise sig i et endnu større indkøbspres, forudser Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark.

For branchen gælder det om at sikre indtjeningen på de enkelte skader, så man ikke bare slider sig selv halvt ihjel uden at få fortjenesten hjem Nicky Bobak, eftermarkedschef, AutoBranchen Danmark

Lukrative bilpræmier

Han erindrer om, at motorforsikringerne er økonomisk meget attraktive for forsikringsselskaberne, der i årevis har tjent særdeles godt på området med meget lave erstatningsprocenter, som er forholdet mellem udbetalte erstatninger og selskabernes indtægter fra præmier. Erstatningsprocenten har været faldende siden 2019, og i 2022 var den 53,4 procent. For sundhedsforsikringer og ejendomsforsikringer var erstatningsprocenten 61,2 procent, viser tal fra Finanstilsynet.

Benhårde talknusere

På AutoBranchen Danmarks seneste par årsdage har de fremmødte værkstedsfolk ønsket at blive klædt bedre på til de svære forhandlinger om betaling med forsikringsselskaberne. Derfor har brancheorganisationen forleden udgivet en 34 siders guide kaldet ’Den gode forhandling’.

Udgivelsen skyldes også, at undersøgelser blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer har vist, at mange samarbejdsaftaler med forsikringsselskaberne ikke er blevet genforhandlet i årevis.

- Forsikringsselskabernes indkøbspres er mange steder virkelig voldsomt. Samtidig står skadesbranchens ejere og værkførere i forhandlingssituationen ofte over for nogle benhårde talknusere, som ikke giver ved dørene, og hvor det gælder om at være så velforberedt, som man kan. Derfor har vi lavet denne guide, der forhåbentlig kan give skadesbranchen lidt flere gode kort på hånden, når forhandlingerne finder sted, siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.

Viden giver styrke

Guiden er både til værksteder men også til taksatorer af skaderne. Målet er, at begge parter kan bruge guiden til at vende problemstillinger og udfordringer i fællesskab, så også værkstedets viden kommer i spil. Guiden indeholder bl.a. huskelister, regneeksempler, tips og rådgivning til alle dele af forhandlingen, ligesom den også indeholder viden om samarbejdet med forsikringsselskaberne.

- Vi har lavet en guide, hvor vi forsøger dels at klæde branchen på med baggrundsviden, og hvor vi også forsøger at være så konkrete som muligt i forhold til den enkelte forhandling og alle ting, der er gode at huske at lave aftaler for. Jo bedre forberedt man er, desto bedre forhandling, siger Nicky Bobak.

Det er vel vidende, at brancheforeninger er underlagt stramme krav til hvad de må, og især ikke må, videregive og hjælpe medlemsvirksomhederne med.

Sammen med guiden tilbyder AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling også direkte råd og sparring, ligesom organisationens jurister gerne hjælper med at gennemse samarbejdsaftaler, kontrakter og lignende.

Giv ikke hurtigt op

AutoBranchen Danmark tror dog ikke, at guiden får forsikringsselskaberne til at hæve timepriserne eller give nye vilkår med et fingerknips.

- Vi må konstatere, at alt for mange værksteder giver hurtigt op, når forhandling med et forsikringsselskab starter. Men man skal blive ved, også selv om man møder afvisende indkøbere, der kan være udfordrende. Ellers bliver det aldrig bedre. Det kan være et langt, sejt træk i en tid, hvor skadesbranchen har set indtjeningen blive udhulet i årevis, mens forsikringsselskaberne forventer stadig flere gratis ydelser, siger Nicky Bobak.

F&P: Ingen sammenhæng

I en kommentar til sagen melder forsikringsselskabernes brancheorganisation, F&P, at man på ingen måde genkender Autobranchens Danmarks påstand om en sammenhæng mellem antal autoskader og forsikringsselskabernes timepris-forhandling.

- Forsikringsselskaberne ønsker, som altid, at give kunderne den bedste hjælp, når uheldet er ude. Det kræver, at reparationer af kundernes biler altid udføres i bedste kvalitet, hvilket autobranchen er garant for. De økonomiske aftaler mellem forsikringsselskab og værksted er et mellemværende mellem de to parter, og hvorledes disse forhandles kan eller må F&P naturligvis ikke blande sig i, siger it-direktør hos F&P Peder Herbo.

Han tillføjer, at antallet af autoskader samlet set har været stigende de seneste år, fordi der især er kommet flere biler på vejene, men også fordi forsikringsselskaberne tilbyder nye og flere produkter på bilskader, f.eks. reparation af småskader (bilka-buler).

Motor-magasinet har spurgt et af de store forsikringsselskaber, If Skadesforsikring, til autobranchens frygt for prispres. Head of Communication, Birgitte Ringbæk, svarer, at man hos If anerkender, at der kan være forskelle på både værkstedets egne og deres samarbejdspartneres tilgang. 

- Fra Ifs side oplever vi imidlertid både i det daglige samarbejde, og ser det også anerkendt i de medlemsundersøgelser AutoBranchen Danmark selv står bag, at værkstederne oplever en reel værdi af de indsatser, If bidrager med, og at de værdsætter vores samarbejde og tilgang om, at udfordringer drøftes og løses bedst i fællesskab, siger Birgitte Ringbæk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111