Honda og Nissan går sammen i kampen mod Tesla og Kina-elbiler
Et samarbejde mellem de to japanske bilproducenter Honda og Nissan skal vinde ind på tiltagende konkurrence fra kinesiske bilproducenter og amerikanske Tesla. Det skal især ske ved at nedbringe omkostninger og ved øget skalering af bilproduktionen, skriver Automotive News.
De to selskaber har i dag fredag annonceret et aftalememorandum om samarbejde på en pressekonference med deltagelse af Nissans CEO Makoto Uchida og Hondas CEO Toshihiro Mibe.
Honda er Japans næststørste bilproducent, efter Toyota, og Nissan den tredjestørste. Samarbejdet vil omfatte EV-drivlinjer og andre centrale EV-komponenter, samt sandsynligvis også deling af batteriteknologier og softwareplatforme. Uchida og Mibe sagde på pressekonferencen, at det endnu er for tidligt at sætte mål for volumen og priser. Men omfanget kan være betydeligt, idet Nissan planlægger at sælge 3,55 millioner køretøjer i indeværende regnskabsår, der slutter 31. marts. Honda planlægger at sælge 4,1 millioner køretøjer. Det samlede tal på 7,65 millioner er dog langt under Toyotas mål på 9,45 millioner for indeværende regnskabsår. Og Toyotas koncernvolumen udvides med flere millioner i samarbejde med de japanske partnere Subaru, Mazda og Suzuki.
Elbil-pioner kæmper
Nissan kæmper for at øge sit globale volumen efter at have været en pioner inden for elbiler med lanceringen af Leaf i 2010. EV-porteføljen tæller nu desuden Ariya og minibilen Sakura.
Honda har, ifølge Automotive News, har bebudet at ville introducere 30 elbiler globalt i 2030 og kun sælge el- eller brint-brændselscellekøretøjer inden 2040. I januar annoncerede Honda en ny serie af globale elbiler kaldet Honda 0-serien, der begynder med en sedan i USA i 2026.
Uens virksomhedskultur
De to virksomheder er kendt for at have uensartede virksomhedskulturer, især i deres håndtering af leverandørrelationer. Honda er kendt som mere samarbejdende med leverandører, mens Nissan anses for at være mere konfronterende. Nissan er mere vant til at arbejde i tætte partnerskaber, på grund af sin langvarige alliance med Renault, mens Honda er mere beskyttende for sin autonomi, anfører Automotive News.
Iagttagere mener, at der dog er en række fællestræk, og at det kan lykkes at overkomme de to forskellige virksomhedskulturer.