En række bilproducenter har julelys i øjnene; Gigacasting – altså kæmpestore støbte bildele, der kan indeholde op mod 100 tidligere enkeltdele – vil spare både omkostninger og vægt ved produktion af bilerne.
Tesla er pioner i gigacasting. Og andre bilproducenter vil følge i hjulsporet, såsom Volvo på sine fabrikker i 2025, samt Toyota, Ford og Hyu...
Gigacasting kan blive et gigaproblem for værkstederne
Det bliver et ’gigaproblem’ for hele eftermarkedet, herunder skadesreparatørerne, autogenbrugerne og reservedelsleverandører, når bilfabrikkerne i stigende grad vil producere biler i kæmpe-enheder for at spare penge. Reparationsgrænsen for elbiler må op eller væk, mener SKAD.

Det vil gå hårdt ud over hele eftermarkedet, hvis andre bilproducenter end Tesla begynder at gigacaste bildele, der øger risikoen for totalskader, mener SKAD. Foto: Kim Lesanner
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement