Her er verdens mest værdifulde bilmærker
Med en markedsværdi af sit varemærke på hele 497 mia. kr. placerer Toyota sig for 13. år i træk som verdens mest værdifulde bilmærke. Det er en fremgang på 13 procent siden undersøgelsen i fjor, og Toyotas varemærkeværdi er fordoblet i forhold til værdien for godt ti år siden.
De næste pladser finder man Mercedes-Benz og BMW med en markedsværdi på henholdsvis 402 mia. kr. og 355 mia. kr.
Førsteplads blandt bilmærker sikrer den japanske mobilitetskoncern en samlet sjetteplads blandt alle verdens virksomheder. Her placerer techgiganten Apple sig igen i år som virksomheden med det mest værdifulde varemærke med en markedsværdi på svimlende 3.337 mia. kr. De efterfølgende fem firmaer på listen er i øvrigt alle tech-firmaer. Mercedes-Benz og BMW er henholdsvis nr,
Interbrand peger i undersøgelsen på flere årsager til Toyotas placering som verdens mest værdifulde bilvaremærke. Efter en lang række tiltag har Toyota bevæget sig fra at være en bilproducent med biler af høj kvalitet og høj kundetilfredshed til at være et mobilitetsbrand med en bredere portefølje af mobilitetsprodukter og -services med stort fokus på bæredygtighed og innovation.
Lego er det højest placerede danske varemærke som nummer 58 med en varemærkeværdi på 96 mia. kr.
Interbrand beregner varemærkeindekset ved at anvende en omfattende metode, der omfatter tre hovedkomponenter: finansiel position, kundetilfredshed og varemærkets styrke.
Mærke | Værdi (mia. kr,) |
Toyota | 497 |
Mercedes-Benz | 402 |
BMW | 355 |
Tesla | 311 |
Honda | 182 |
Hyundai | 157 |
Porsche | 119 |
Aidi | 118 |
Volkswagen | 113 |
Ford | 98 |
Mærke | Værdi (mia. kr.) |
Apple | 3.337 |
Microsoft | 2.406 |
Amazon | 2.035 |
1.998 | |
Samsung | 688 |
Toyota | 497 |
Coca-Cola | 418 |
Mercedes-Benz | 402 |
McDonalds | 362 |
BMW | 355 |