Ung dansker tegner BMW’s fremtid

38-årige Anders Thøgersen er manden bag Årets Bil 2024 i Danmark, BMW i5.
Og så er han en af hovedarkitekterne bag BMW’s fremtidsvision, den stort anlagte Neue Klasse, der får premiere senere i år med en ny model, der fremviser det tyske mærkes nye designsprog.
Alt sammen inden han er fyldt 40 år. Men det har også krævet dedikation og hårdt arbejde. Og et stort talent, naturligvis.
Det fortæller han i et interview med Motor-magasinet på en Teams-forbindelse fra BMW’s hovedkontor i München i det sydlige Tyskland.
Anders Thøgersen er med titel af ”Head of Exterior Design, Compact Cars & Neue Klasse” hos BMW med i den ultra eksklusive klub af danske designere, der er nået helt op i toppen i den internationale bilindustri.
Af andre prominente navne er Henrik Fisker, der i starten af karrieren havde sin gang hos BMW, hvor han bl.a. stod bag Z8’eren, som mange måske husker fra James Bond-filmen The World is not enough.
Jeg er stolt af, at mit arbejde er noget man bemærker hjemme i Danmark Anders Thøgersen, Head of Exterior Design, Compact Cars & Neue Klasse, BMW AG
Anders Warming er en anden dansker, der har slået sine folder hos BMW med designet af Z4, før han blev designchef først hos MINI og siden hos Rolls-Royce - og nu har fået en stilling som chef for BMW-selskabet DesignWorks.
Og at de begge to har været forbilleder for Anders Thøgersen lægger han da heller ikke skjul på.
Talent og benhårdt arbejde
Men én ting er at have forbilleder – en helt anden ting er at nå op på den samme hylde som dem.
Og den rejse begyndte da også allerede fra han var helt lille, siger han.
- Biler var noget, jeg helt fra barnsben var meget interesseret i. Min far var ingeniør og gik meget op i biler, og min storebror gjorde det også, så vi snakkede altid om biler ved spisebordet.
- Jeg kunne godt lide at tegne og fandt ret hurtigt ud af, at jeg havde et naturligt talent for det. Når jeg så Formel 1, så lå jeg nede foran fjernsynet og tegnede bilerne.
Anders Thøgersen starter efter gymnasiet på Danmarks Designskole og senere kommer han også ind på den anerkendte designskole ArtCenter College of Design i Californien, hvor også både Henrik Fisker og Anders Warming har gået.
Og det var da også her på skolen, at grundstenene til kometkarrieren for alvor blev lagt, som han siger. Grundsten, der foruden et enormt tegnetalent bestod af flid og stræbsomhed.
- Jeg kunne virkelig godt lide at tegne biler, og jeg tegnede mere end de fleste andre på skolen. Jeg kom tidligere og gik senere. Og der var mange all-nighters dengang.
Det kan være angstfremkaldende, fordi det er et stort ansvar, men det er jo også ekstremt spændende. Anders Thøgersen, Head of Exterior Design, Compact Cars & Neue Klasse, BMW AG
- Det er måske lidt udansk, men det var nok noget af det, jeg lærte på den skole. At gå hele vejen. For det er bare nødvendigt hvis man vil være blandt de bedste. Så kræver det stenhårdt arbejde.
Gennem et nåleøje
For du skal være blandt de allerbedste for at få et job som bildesigner efter endt uddannelse, siger Anders Thøgersen. Én ting er selve uddannelsen, men jobbene hænger i den grad ikke på træerne i den relativt lille verden af bildesignere.
- Det kan lyde selvfedt, og det er ikke meningen, men det er faktisk rigtig svært at få job som bildesigner. Der er mange steder man kan blive uddannet til det, men der er ikke så mange jobs i sidste ende.
- Hele BMW-design er ca. 700 mennesker fordelt i München, Los Angeles og Shanghai. Og i exterior design er vi faktisk ikke mere end 25-30 medarbejdere. Og jeg tror konkurrenterne har ca. det samme antal designere ansat. Så det er et nåleøje man skal igennem.
Men det lykkedes altså for Anders Thøgersen – ikke bare at slippe gennem nåleøjet som bildesigner, men også at nå så langt, at han sidste år kunne skrive vinder af Årets Bil i Danmark på CV’et. For det var nemlig danskeren, der satte de første streger til BMW i5.
- Jeg er stolt af, at mit arbejde er noget man bemærker hjemme i Danmark. Og så er det enormt fedt at kunne se bilen køre rundt i de danske gader.
- Jeg ville lyve, hvis jeg sagde det ikke var fedt. Men jeg er også meget ydmyg om det. Det er gået ret hurtigt, men jeg er jo bare en dreng fra Danmark, der fik lov til at forfølge en drøm.
Vision Neue Klasse var mit design, og jeg er selvfølgelig enormt stolt over, at det er den familie af biler, der skal starte den næste epoke hos BMW. Anders Thøgersen, Head of Exterior Design, Compact Cars & Neue Klasse, BMW AG
Anders Thøgersen er da i samme ombæring også hurtig til at slå fast, at udvikling og design af biler er en udpræget holdsport, hvor der er mange involverede i processen.
- Det kan godt være, at det var mig der lavede de første streger på bilen, men at kalde det min bil er måske lige i overkanten. Der er mange designere inde over og der er endnu flere ingeniører der har været med. Det er en hel maskine, der kører under sådan en biludvikling, så der er man bare et tandhjul.
Skal presse ingeniørerne
Men ikke desto mindre var danskeren et ekstremt vigtigt tandhjul. For som designer er jobbet også at rykke grænserne for, hvad der er muligt, siger Anders Thøgersen.
Retningen skal sættes – og ingeniørerne skal udfordres, siger han.
- I designafdelingen skal vi ligesom præge udviklingen af bilen. Vi skal ikke bare acceptere, hvis ingeniørerne kommer og siger, at sådan og sådan skal bilen se ud. Vi skal være med til at udvikle retningen. Det kan være angstfremkaldende, fordi det er et stort ansvar, men det er jo også ekstremt spændende.
Og at der hviler et tungt ansvar på den unge danskers skuldre er der ingen tvivl om.
Har skabt Neue Klasse
For den 38-årige dansker har også stået i spidsen for at udvikle BMW’s fremtidsvision i konceptbilerne Neue Klasse, der får premiere senere på året.
- Vision Neue Klasse var mit design, og jeg er selvfølgelig enormt stolt over, at det er den familie af biler, der skal starte den næste epoke hos BMW. Neue klasse er virkelig spændende, for vi går i gang med et helt nyt kapitel.
Og at det er et markant kapitel, der nu bliver skrevet i BMW-historiebøgerne er den danske topdesigner ikke i tvivl om.
- Mens jeg har været hos BMW er det her det største der er sket rent designmæssigt. Jeg glæder mig vildt til at få lov til at vise bilerne til forhandlere og kunder. Der er meget godt at præsentere.
Nyrerne er for eksempel ikke noget vi bare hiver op af skuffen og putter på grillen. Anders Thøgersen, Head of Exterior Design, Compact Cars & Neue Klasse, BMW AG
Men selvom der altså er tale om et stort nybrud rent designmæssigt, så fortæller Anders Thøgersen også, at der trods alt er regler at følge, når man designer for et mærke med så rig en tradition som BMW.
Men dermed ikke sagt, at man ikke må udfordre konventionerne, som han siger.
- Balancen mellem vores arv og fremtiden skal hele tiden redefineres og balanceres. Vi ved, at folk der kører BMW godt kan lide at køre bil, så bilen skal udtrykke køreglæde.
De ikoniske ”nyrer” i kølergrillen som BMW er særligt kendt for, er en af de mange design-elementer, hvor balancen skal findes mellem fortid og fremtid, som han siger.
- Vores ikoner skal være dynamiske, så de ændrer sig over tid. Nyrerne er for eksempel ikke noget vi bare hiver op af skuffen og putter på grillen. Vi fornyer konstant, selv de her ikoniske elementer.
Vil beholde førertrøjen
Og fornyelsen er tvingende nødvendig. For bilbranchen sover aldrig. Der er konstant konkurrenter på lur – både de andre tyske premium-mærker og nye kinesiske mærker, der vil gøre dem rangen stridig i et tiltagende mere globalt kapløb om at vinde bilkundernes gunst.
Derfor er arbejdet med alle detaljerne så vigtigt, siger Anders Thøgersen. Og derfor befinder han sig så godt i rollen som leder af afdelingen, der er ansvarlig for udvendigt design.
- Alle hos BMW har det samme mål. Vi vil gerne beholde førertrøjen på. Så det gælder virkelig om at få det maksimale ud af alles kompetencer, hvor jeg skal prøve at motivere designafdelingen, så vi får det bedste ud af deres kreativitet.
Og selvom Neue Klasse først præsenteres senere på året, så er Anders Thøgersen allerede i gang med de næste fremtidsprojekter.
- Hvad kommer efter Neue Klasse? Det kigger vi allerede på nu, men det kan jeg ikke afsløre mere om.
Det eneste han vil garantere er, at det som altid med BMW bliver med køreglæden i centrum. Freude am Fahren, som man siger i München.