23948sdkhjf

VW er duks for fjerde år i træk

Også Peugeot har lagt sig i overhalingsbanen, mens Fiat kører baglæns. Se bilsalgstallene for de seneste tre år.
I 2014 var VW det bedst sælgende bilmærke i Danmark med godt 23.000 solgte biler og en markedsandel på over 12 procent. Duksepladsen havde bilerne Wolfsburg også i 2012 og 2013 - og i 2011 for den sags skyld. I alt 67.650 VW’er der rullet ud på de danske veje de seneste tre år.

Det viser tallene fra De Danske Bilimportører, hvor Motor-magasinet har trukket en række tal ud fra de seneste tre års salgsstatistikker.

Bag Volkswagens fremgang ligger en målrettet strategi, som mærket har forfulgt siden 2009, hvor Volkswagen noterede sig næsten historisk lave salgstal med blot 5,7 procent af totalmarkedet, der samtidig var i bund med bare 112.000 solgte biler.

Volkswagens vækststrategi bygger på tre søjler: at ændre kundernes prisopfattelse af mærket, at øge kundetilfredsheden samt at fastholde kundernes stabile gensalgsværdier. Men med til succeshistorien er der én model, der skiller sig markant ud: Volkswagen Up har gennem samtlige 12 måneder i 2014 ligget nr. ét på salgslisten og sluttede året med alene at stå for 5,3 procent af det danske privatbilsmarked, svarende til 10.106 solgte modeller. Faktisk har Up været den bedste sælgende bilmodel i Danmark i 29 måneder i træk. Men også Polo og Golf har klaret sig godt i det forgangne år med henholdsvis 3904 og 5185 solgte modeller.

Ingen prisnedsættelser

Volkswagens danske direktør, Ulrik Schönemann fortæller, at det er en målrettet strategi, de ligger bag de voksende salgstal:

- Det, der er vigtigst lige nu, er, at vi ikke hviler på de berygtede laurbær. Den succes, vi har opnået, er ikke kommet af sig selv. Vores forhandlere og øvrige partnere kæmper hver dag for at tiltrække og fastholde eksisterende kunder. Bilmarkedet er ekstremt konkurrencepræget, og for os gælder det i særdeleshed om at vores kunder har tillid til os som mærke. Derfor er det vores strategi, at vi ikke laver absurde prisnedsættelser på vores produkter fra den ene dag til den anden, sådan som en lang række af vores konkurrenter ynder at gøre. Vi vil fortsat kæmpe for den høje værdifasthed, som vores produkter har. Et gentaget fokuspunkt for det nye år bliver at styrke vores kundetilfredshed yderligere. Uden tilfredse kunder er vi ingenting, siger han.

Peugeot opnåede en andenplads med en andel på 9,7 procent, svarende til 18.237 biler eller en fremgang på 29 procent.

- Vi forventer, at mikrobilerne er "still going strong" i 2015, ligesom der er tro på vækst i samfundet samt fortsat stigning i mellemklassen, sagde informationschef Hanne L. Sørensen, Peugeot Danmark i forbindelse med selskabets årlige nytårskur.

Toyota i bakgear

Toyota lå i 2012 nummer to, men er i 2014 blevet overhalet af både Peugeot, Ford og Skoda. Til gengæld kan den japanske producent glæde sig over en stor vækst i salget af hybridbiler. Med godt 1.400 solgte hybridbiler i Danmark i 2014 har salget aldrig nogensinde før været højere. Toyota dominerer markedet for hybridbiler totalt en markedsandel på 93 procent.

- Vi har haft et forrygende 2014, hvor vi rundede 1.000 solgte Toyota hybridbiler allerede ved udgangen af oktober og igen satte ny rekord for antallet af solgte hybridbiler for et helt år. Hver femte Yaris og hver tredje Auris sælges nu som hybrid, fortæller en pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.

Anders Tystrup forklarer nedstigningen fra andenpladsen i 2012 til femtepladsen i 2014 med den skærpede konkurrence inden for A-segmentet, hvor mikrobilerne huserer.

- Vi havde et ualmindeligt godt år i 2012, hvor især et stærkt salg af Aygo pyntede på tallene. Siden er konkurrencen øget markant inden for det segment, hvor vi har set stadig mere aggressive prissætninger. For Toyota er det ikke et mål i sig selv at være billigst, men om at være bedst, og selv om vi da gerne vil have solgt flere biler er vi overordnet set ganske tilfredse med 2014, siger han, og noterer, at mærket som et af de få har været at finde i top fem lige så længe der har været ført digitale statistikker over bilsalgstallene.

Forsigtig optimisme

Blandt de større nedture fra de seneste år, springer Chevrolet i øjnene, men det hænger naturligvis sammen med, at det amerikanske mærke med de koreansk producerede biler har valgt at forlade de europæiske markeder – og altså også det danske – fra udgangen af i år. Chevrolet solgte i 2012 6117 eksemplarer, men kun 2462 i 2014. Også Fiat har gearet gevaldigt ned for salget. I 2012 solgte det italienske mærke 7252 personbiler mod 3931 i 2012.

Der blev i solgt 188.921 personbiler i 2014. Det højeste antal nogensinde. På den baggrund synes 2009 langt væk, som var den absolutte bundskraber i nyere tid med kun 112.463 solgte biler.

Hos importører og bilsælgere landet over spores en forsigtig optimisme for 2015, som måske ikke vil sætte endnu en ny rekord, men ventes at holde det høje niveau fra 2014.

Skema i avisen

Se skemaet med de bedst sælgende biler fra 2012-2014 i den trykte udgave af Motor-magasinet
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078