Autobutler bliver størst i Tyskland
Autobutler er på kort tid blevet den hurtigst voksende tyske værkstedsportal og opruster nu med mange flere værksteder.
De tre bilmærker, der oftest kommer på Autobutlers værksteder syd for grænsen er, ikke overraskende, tyske;, nemlig Volkswagen, Mercedes-Benz og BMW. Og det er ikke den eneste forskel på Danmark og Tyskland. For krigen om
markedet for digitale værkstedskunder er benhårdt på Europas største bilmarked Tyskland, hvor der ud over Autobutler er en række lokale aktører, oplyser det danske firma. Alligevel er det lykkedes værkstedsportalen at få de største værkstedskæder med på portalen. Det har, alene i de sidste tre måneder, givet 1500 nye værksteder som byder på opgaver fra tyske bilkunder.
- I Danmark har vi længe haft et stærkt og kendt varemærke hos kunderne, og med udenlandske investorer i ryggen har vi nu også indhentet de fleste konkurrenter i Tyskland. Efter at vi i efteråret lavede en samarbejdsaftale med tyske eBay er kædeværkstederne kommet strømmende til, fortæller Autobutlers adm. direktør Christian Legêne, som har tilbragt størstedelen af sin tid på det tyske landekontor i Berlin siden åbningen for et år siden.
Autobutler har i dag 20 tyske medarbejdere, og de sidste fire måneder har der alene været over 20.000 forespørgsler fra bilejerne. Forventningen er, at Tyskland bliver den største del af Autobutlers forretning og overhaler Danmark i 2015 med over 100.000 konkrete forespørgsler på værkstedsopgaver.
- Det tyske marked er anderledes end Danmark, fordi der er en meget stor andel af kædeværksteder. Samtidig har aktørerne forsømt de nye digitale medier, hvilket har åbnet en dør for Autobutler. Det viser, at den danske tilgang med åbne priser, brugerbedømmelser og høje kvalitetskrav til værksteder har vist sig at blive en eksportsucces, siger Legêne, som glæder sig over, at over 30.000 bilejere åbent har bedømt og kommenteret på deres værkstedsoplevelser.