Lak- og karosseriværksteder kæmper for bedre samarbejde
AutoBranchens Videncenter afholder landet over en række møder mellem lak- og karrosseriværksteder for at sikre et ordentligt stykke arbejde udføres.
Kun ved en benhård optimering af arbejdsprocesserne og øget opmærksomhed på betaling for det arbejde, som udføres, kan lak- og karrosseriværksteder få tingene til at løbe rundt, derfor er det nødvendigt med et velfungerende samarbejde.
- Det er en række store udfordringer. I Danmark har vi den helt særlige situation omkring beregning af skadesarbejde, at forsikringsselskaberne selv er administrator af det system, som værkstederne skal anvende ved beregning af skader. Det gør, at reparatørerne i Danmark i urimelig grad er afhængig af forsikringsselskaberne. Forsikringsselskaberne vælger ydermere at tolke forskelligt på Autotaks/FORSI-systemet, siger underdirektør Michael Nørregård fra AutoBranchens Videncenter, og fortsætter:
- Det er samtidig en stor kommunikationsmæssig udfordring, at det er karrosseriværkstederne, som - uden at have den nødvendige indsigt i lak - skal forkalkulere lakeringsarbejdet.
AutoBranchens Videncenter ser det som bydende nødvendigt med et meget tættere samarbejde mellem lakerings- og karrosseriværksteder. Derfor afholdes en række møder med overskriften: "Hvem gør hvad, og hvordan får vi i fællesskab udarbejdet en faglig korrekt skadesopgørelse?"
Øget effektivitet
På møderne undervises i brugen af de forskrifter og manualer, som ligger til grund for Autotaks/FORSI og AT- lak.
- Alt for mange i branchen er desværre uvidende om, hvor dokumentationen findes. Uden dokumentation for de arbejdsgange og materialer, der skal anvendes, er det vanskeligt at få forsikringsselskaberne til at betale. Erfaringen fra disse møder viser helt klart, at en bedre dialog og indbyrdes forståelse for de to fagområder umiddelbart giver en bedre bundlinje, siger Michael Nørregård.
Brug funktionerne
Branchen oplever desværre, at enkelte forsikringsselskaber helt undlader at ville betale for arbejde, som er nødvendigt i forhold til garanti og sikkerhed. Hvis en reparatør oplever dette, er det meget vigtigt, at værkstedet sikrer sig dokumentation for, at det er forsikringsselskabet, som ikke ønsker eller vil betale for det arbejde, som ellers er beskrevet i manualen.
Som dokumentation for det arbejde, der skal udføres, skal værkstedet bruge beregningstilbud fra Autotaks/FORSI og den godkendte rapport. I den godkendte rapport fremgår det, hvad forsikringsselskabet vil betale for og derfor også, hvilket arbejde der skal udføres med hvilke materialer.