23948sdkhjf

Stor utilfredshed med forsikringsselskaber

Flere danske forsikringsselskaber overholder ikke deres aftaler med værkstederne – og det er i sidste ende værkstederne, det går ud over, advarer AutoBranchens VidenCenter.
Når forsikringsselskaberne indgår aftaler med skadesreparationsværkstederne, forpligter værkstederne sig til, at reparationerne skal udføres i henhold til de respektive producenters anvisninger. Det vil sige, at blandt andet reparationsmetoder skal følges, det specielle værktøj skal benyttes, og at reservedele skal være originale eller af tilsvarende kvalitet.

I den sammenhæng er det et problem, at visse forsikringsselskaber har mere end svært ved at efterleve egne indgåede aftaler, da man i stigende omfang pålægger værkstederne at anvende alternative dele på biler fra de er to år gamle.

Det er forsikringsselskaberne i princippet i deres gode ret til, men det kræver, at de kan dokumentere, at delene er af tilsvarende kvalitet i forhold til originalen med hensyn til for eksempel design, pasform, materialekvalitet, godstykkelse og overfladebehandling. Det er her at forsikringsselskaberne er på tynd is, mener AutoBranchens VidenCenter.

- Vi har endnu ikke set alternative dele, hvor de forskellige kvalitetspunkter er dokumenteret. Det betyder, at forsikringsselskaberne bryder deres egne aftaler - og det er bestemt ikke i orden. Alternativt tilbydes reparatøren at anvende originale dele, men til den alternative dels pris. Det er dog heller ikke i orden, og det er som at sammenligne æbler og pærer, siger chefkonsulent i AutoBranchens VidenCenter, Hans Bruun.

- Hvad værre er, at lader reparatøren sig presse til at anvende alternative dele, hvor kvaliteten ikke er tilstrækkeligt dokumenteret, er det reparatøren og kun reparatøren, som hæfter for eventuelle følgeskader – for eksempel rustskader, unormal slitage, bortfald af fabriksgaranti eller reduceret kollisionssikkerhed. Reparatøren kan undgå dette ansvar, hvis forsikringsselskabet overtager ansvaret 100 procent og skriftligt bekræfter dette. Under alle omstændigheder skal kunden informeres herom, oplyser Hans Bruun.

- Presses reparatøren, der som oftest er autoriseret værksted/forhandler, til at anvende alternative reservedele, hvor originalkvalitet ikke er dokumenteret, bryder det autoriserede værksted reelt den aftale, man har indgået med bilimportør/producent, tilføjer han.

Der er altså god grund til, at reparatørerne holder forsikringsselskabet op på den aftale, som selskabet selv har indgået, samt nøje overvejer, om man er villig til at påtage sig 100 procent ansvar for mulige følgeskader og følger af nedsat kollisionssikkerhed samt i sidste ende risikere sin forhandler/autoriserede værkstedsaftale.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063