Renault vildledte om før-priser
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt bilimportøren, som dog lægger sig fladt ned og beklager vildledningen.
Annoncerne stammer fra en kampagne i maj og juni 2013, hvor der blev reklameret med særligt fordelagtige kampagnepriser. I prislisten, der lå på hjemmesiden renault.dk, var førpriserne på bilmodellerne streget over, mens kampagnepriserne stod med rødt nedenunder. Ifølge Renault Danmark havde førpriserne imidlertid kun været gældende i cirka tre uger, før kampagnen startede den 1. maj.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var sammenligningen mellem førpriserne og kampagnepriserne vildledende, fordi forbrugerne fik indtryk af, at kampagnepriserne var den usædvanlige pris, mens førprisen var det normale prisniveau. Reelt set forholdt det sig lige omvendt, idet kampagnepriserne var gældende i længere tid end de angivne førpriser.
Forlængede kampagne
Forbrugerombudsmanden vurderer desuden, at det var vildledende, da Renault Danmark 1. juli forlængede kampagnen frem til den 30. september 2013 og fortsatte med at angive de samme overstregede førpriser som udtryk for det normale prisniveau. På det tidspunkt havde førpriserne ikke været gældende i flere måneder, og kampagneprisen var derfor i virkeligheden normalprisen.
Endelig finder Forbrugerombudsmanden det vildledende, at Renault Danmark i sin prisliste fra 1. oktober 2013 fortsat brugte de gamle førpriser fra april 2013 som sammenligningsgrundlag i forhold til sine nye priser. Det fik besparelserne til at se større ud, end de var.
Renault beklager
Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, siger:
- Prisen er en af de vigtigste oplysninger, som en forbruger skal have for at kunne vurdere, om et tilbud er godt eller ej. Derfor er det alvorligt, når Renault Danmark i flere måneder vildleder forbrugerne til at tro, at de får bilerne til en helt særlig pris, når det reelt set er den normale pris.
Hos Renault beklager man vildledningen.
- Vi tager forbrugerombudsmanden kritik til efterretning og lægger os fladt ned. Vi var ikke klar over, at vi dengang overtrådte reglerne, hvilket vi beklager og vi vil fremadrettet undgå lignende fejltagelser. Jeg vil desuden gerne understrege, at vi mener at det er godt, at der findes en institution som Forbrugerombudsmanden, der holder øje med den slags ting, siger Søren Hyltoft Thomsen, PR- og informationschef hos Renault Danmark.