Budweg i kinesisk eventyr
Dansk producent af renoverede bremsecalipre vil erobre nye markeder - nu inden for OE.
Budweg har således dannet datterselskabet Budweg China, som ejer 15 procent af aktierne i det fælles joint venture, Shandong Longji-Budweg Brake Calipers Co. Ltd. i det nordøstlige Kina.
Allerede i oktober deltog ledelsen af familieejede Budweg i den officielle åbning af den nye caliper-fabrik ved Shandong Longji, som blev etableret i 1994, og som desuden producerer blandt andet bremsedele og vandpumper i stor skala til bilfabrikkerne i Kina. Herigennem har Longji opnået stor erfaring inden for OE-godkendelser, hvilken er en stor fordel for den fremtidige caliper-produktion.
Budweg har opereret i Kina de seneste cirka 15 år via et net af underleverandører og kontakter, ligesom man gennem årene har benyttet sig af en kinesisk agent, ejet af netop Longji. Det førte til forespørgslen fra Longji om en fælles caliper-produktion, hvor Budweg udnytter sin mangeårige knowhow inden for montage, kontrol og reservedele til bremsecalipre.
- Faciliteterne i Kina er helt klar - nu øver vi os på livet løs. Vi har fået denne invitation, som er en ny mulighed for Budweg, hvor vi udnytter vores knowhow samt forhåbentlig får noget igen fra joint venture samarbejdet. På denne vis er der tale om en blåstempling af Budweg, bemærker adm. direktør Thomas Larsen.
- Vi kan endnu ikke sige, hvornår den første serieproduktion går i gang - der er jo tale om en langsigtet investering, men med udsigterne på det voksende kinesiske auto-marked skal den nok kommer hjem, tilføjer han.
Stor skala
Den omfattende produktviden inden for calipre samt kendskabet til Kina er placeret hos hans bror, bestyrelsesformand Jan Uwe Larsen, som oplyser, at den nye fabrik i Kina i første omgang er designet til en produktion på to millioner caliper-sæt per år, altså fire millioner calipre, men at faciliteterne er lavet, så man umiddelbart kan firedoble eller øge til 7,5 millioner calipre.
Den nye caliper-fabrik i Kina omfatter i øvrigt et af Longjis otte støberier.
Endnu mangler de konkrete aftaler med de første bilfabrikker i Kina.
- Men vi har fået flere positive tilkendegivelser, så det er et spørgsmål om tid, vurderer Jan Uwe Larsen.
I første omgang har det nye joint venture arbejdet med en håndfuld caliper-typer, hvoraf de første er 100 procent klar til produktion. Der er foretaget test af omkring 12 typer hos Budweg i Odense af det rent fysiske produkt, idet disse calipre sendes til Odense vialuftfragt.
Også på det amerikanske marked ser Budweg nu muligheder - igen via Longjis omfattende kontakter.
Udvider hjemme
Hjemme i Odense er Budweg i øvrigt i fuld gang med en udvidelse af sin ellers nye, moderne fabrik på Industrivej, som blev taget i brug så sent som i 2012. Man er allerede vokset ud af rammerne og har nu igangsat en udvidelse af et 2300 kvadratmeter stort højlager, som skal gøre produktionen endnu mere smidig samt blandt andet forbedre virksomhedens satsning på produktion af private brands inden for renoverede bremsecalipre.
Udvidelsen, som skal stå klar til sommer, bringer det samlede fabriksareal op på hele 12.300 kvadratmeter.