Værkstedsudstyr udsættes for rullende kontrol
Er udstyret på værkstedet ikke kalibreret rigtigt, bliver reparationerne også derefter. At alt er som det skal være, sørger Allan Enevoldsen fra CELF for.
Allan Enevoldsens VW kassevogn indeholder et stor antal kontrol- og måleværktøjer, som bruges til at kontrollere alt det udstyr, man måtte have på et autoværksted eller i en synshal. Bilen er godt pakket, men alt ligger let tilgængeligt på skuffer, som kan trækkes ud.
Fjorten dage inden besøget havde synsmand og indehaver af Tarp Bilsyn, Hans Spangsberg, fået besked om, at Allan Enevoldsen ville komme og foretage den lovpligtige værktøjskontrol, som alle synshaller skal have foretaget én eller to gange årligt. Hans Spangsberg er vant til det og ved, hvad der skal kontrolleres, og derfor er det hele langt frem og gjort klar til inspektion.
Testere til værktøj
Allan Enevoldsen viser stolt bilens indhold frem. Bag både sidedøre og bagdør bugner det af kontrolværktøj som eksempelvis momentnøgletester, kontrol til 4-hjulsudmåler, prøvegas til 4-gastester, udmåle- og kontroludstyr til motortestere, tændingspistoler, dysetestere og kompressionsmålere. Der er også en prøvefælg til hjulafbalanceringsapparat, lasernivelleringsudstyr til check af planhed af gulv og lift til både lygte- og styretøjsjustering, testudstyr til check af manometre og dæktryksmålere, kontrolapparat til deceleration, måleglas til kontrol af mængde fra oliebar, kontrol til bremesvæske- og kølevandstestere, refraktometertestapparat og meget mere.
I snit to om dagen
For Allan Eriksen er planlægningen vigtig, da han dækker området syd for linjen Århus Thyborøn til grænsen foruden nogle steder på Fyn.
- Er der tale om store værksteder, kan en kontrol af al udstyret godt tage op til tre dage, mens jeg i snit kan nå to om dagen af de mindre. Men da jeg ofte skal køre langt, er det vigtigt at få det planlagt, så det bliver mest hensigtsmæssigt, fortæller Allan Eriksen.
Synshaller og omsynsværksteder skal alle have foretaget et lovpligtigt eftersyn, mens det er frivilligt for værkstederne.
- Det hænger sådan sammen, at der er forskel. Nogle bilimportører forlanger, at deres værksteder er underlangt en kontrolordning, andre steder er det bilfabrikkerne, der stiller krav om det, og endelig er der flere af værkstedskæderne, som kræver kontrol af værktøj og udstyr. Ude på værkstederne er de tit overraskede over, at det fine og måske også dyre måleudstyr undertiden kan være meget ude af justering. Og er der unøjagtigheder, kan vi i reglen klare det på stedet, fortæller Allan Eriksen.
Kontrolordningen
Forud for et kontrolbesøg, bliver værkstedet ringet op for en aftale. Der udleveres et skilt, der bekræfter, at værkstedet er tilsluttet CELF Kvalitetskontrol, og efter hvert kontrolbesøg forsynes skiltet med en påtegning, der viser besøgsdato. Som afslutning på kontrolbesøget modtager værkstedets ejer desuden en komplet rapport med en beskrivelse af samtlige kontrollerede værktøjer og udstyr samt en status inklusive eventuelle fejl og mangler.