"Big data" i fremtidens bil
Ford vil løfte bilelektronik til et nyt niveau med "big data" i bilerne. Volkswagen vil have os til at betjene bilerne bare med et vink med hånden. Og Volvo skaber direkte sikkerheds-forbindelse mellem biler og cyklisternes hjelme.
Planen sigter mod at integrere "big data" i bilkørsel og løfte kommunikationssystemer mellem biler og infrastruktur til et helt nyt niveau, som Ford formulerer det. Samtidig vil Ford sætte fart på udviklingen af den selvkørende bil.
Ford bebudede på CES, at virksomheden i løbet af 2015 vil gennemføre 25 "real life"-eksperimenter rundt omkring på kloden for at teste nye transport-ideer, herunder mere fleksible brugermodeller og delebils-ordninger i stor skala. Og, understregede amerikanerne, det er altså i år, alt dette vil ske.
Men der var meget mere af fremtidens bilelektronik på CES 2015. Volkswagen viste sin nyeste konceptbil med det sigende navn Golf R Touch en bil, der viser, at fremtiden kan byde på biler, der betjenes udelukkende ved at aflæse og forstå førerens håndbevægelser og omsætte disse til kommandoer. Denne nye teknologi gør det muligt at styre bilens display og øvrige funktioner uden rent fysisk at berøre for eksempel en touchskærm. Således vil en glidende bevægelse med hånden mod bilens forrude få soltaget til at lukke sig, og en lignende bevægelse i den modsatte retning vil få det til at åbne sig.
Ligeledes fungerer bilens sædejustering, udelukkende ved hjælp af et vink med en hånd.
Toyota med brint
Selvfølgelig var Toyota på Las Vegas Electronic Consumers Show med mærkets store nyhed i år, Mirai verdens første brintbil i egentlig produktion og i almindelig kommerciel handel. Her stod det jo pludseligt klart, at følgende tanke bliver virkelighed i år: "Var det noget med en brintbil? Godt, så tag hen til din Toyota-forhandler og køb den!"
I al denne virvar druknede den amerikanske elbilproducent Tesla næsten; Tesla er jo "bare" en elbil, der allerede er i produktion. Men Tesla viste igen sin Tesla X-konceptbil. Så den er vitterligt på vej dog noget forsinket i forhold til de første meldinger, da amerikanerne er i færd med yderligere test inden lanceringen.
Hvad CES ellers viste
CES store generelle tema var IOT (Internet Of Things). Men hvor IOT har været lidt nørdet hidtil, så begynder man at tale om connected cars og homes altså internetforbundne enheder såsom biler og hjem. I forlængelse heraf var et andet af de store temaer energibesparelse, og visualisering af forbrug på for eksempel vaskemaskiner og køleskabe.
Og ellers handlede det om "wearables" forbundne enheder man kan have på, for eksempel fitnessarmbånd og smartwatches. Specielt Apples kommende iWatch, der forventes lanceret til marts, blev meget omtalt, selv om det slet ikke blev vist på udstillingen. Eksperter vurderer, at netop iWatch vil skabe et generelt gennembrud for netop "wearables".