Nyt liv i gamle motorer
Så længe en motorblok kan bruges, kan det betale sig at renovere den, siger de hos Aabenraa Cylinder Service, som mest renoverer for andre værksteder.
- Vi renoverer motorer til både diesel og benzin, og så ombygger vi dieselmotorer til biogas, som fortrinsvis benyttes i store landbrug. Vi kan stort set renovere alt og få nyt liv i gamle motorer, siger Jens Rasch, der er værkfører og leder af værkstedet. Mens han viser rundt, stopper han ved en motorblok til en dieselgenerator i en coaster, som er endnu eksempel på, hvad værkstedet renoverer.
Altid en vurdering
- Så længe vi kan bruge en motorblok, og der er tale om almindelig slitage, kan det ofte betale sig at renovere en motor. Det er dog generelt mere rentabelt at renovere en dieselmotor end en benzinmotor. Men renoveringen skal selvfølgelig altid holdes op mod motorens samlede værdi, og det vurderer vi altid. Små turboer kan det sjældent svare sig at renovere, siger Jens Rasch.
Langt de fleste opgaver er renovering af topstykker, selv om det er muligt at købe ombytningstopstykker fra bilfabrikkerne til mange biler. I dag holder moderne, højtydende motorer længere, end motorer gjorde tidligere. Derfor er det mere sjældent i dag, at det er på grund af slitage, de kommer ind, men fordi der er sket noget med motoren. For eksempel en knækket tandrem, oliemangel eller en defekt i kølesystemet, som så er årsag til, at der sker noget med selve motoren. Men når skaden er sket, og det går ud over "øverste etage" i motoren, behøver det ikke at betyde, at bilen skal have ny motor. Det vil Aabenraa Cylinder Service normalt ret hurtigt og effektivt kunne klare, og netop dette fremhæver virksomheden som en af sine mange styrker.
- Vi renoverer primært for faste kunder. Og i takt med at flere af konkurrenterne både i Danmark og Tyskland er lukket, har vi i dag kunder i store dele af Danmark og i Nordtyskland helt ned til Hamburg, fortæller Jens Rasch.