To autogrossister indgår alliance
Der er opbrud i den danske autogrossistbranche. Mekonomen Group indgår leveringssamarbejde med Auto-G i Danmark.
- Vi indgår samarbejdet med Auto-G for at øge leveringsfrekvenserne og sikre konkurrencedygtige vilkår for vores tilsluttede værksteder. Auto-G vil komplettere Mekonomens leverancer og give vores tilsluttede værksteder inden for Mekonomen Autoteknik og MekoPartner bedre muligheder for at drive deres forretning, siger Christer Blohm, adm. direktør for Mekonomen i Danmark, ifølge en pressemeddelelse af den 22. december.
Leveringssamarbejdet med Auto-G garanterer Mekonomens værksteder i Danmark mindst to daglige leverancer udover de daglige leverancer fra Mekonomens centrallager i Sverige, oplyses det.
Flere daglige leveringer
Auto-G vil tilbyde værkstederne konkurrencedygtige vilkår, tre års garanti på reservedelene samt lagerføre ProMeister-sortimentet i samtlige afdelinger i Danmark. Samarbejdet begynder omgående, oplyser Mekonomen.
- Vi ser frem til at udvide vores forretning gennem leveringssamarbejde med Mekonomen i Danmark. Mekonomen konceptværksteder vil have adgang til en bred vifte af reservedele på konkurrencedygtige betingelser, med flere daglige leverancer. Vi vil også sikre, at vores sortiment bliver udbygget. Det sker blandt andet ved at tage ProMeister bremseskiver og klodser i alle vores afdelinger, siger Jan Christensen, formand for Auto-G.
- Vi forventer, at denne aftale giver os en unik mulighed for at udvide samarbejdet med vores nuværende leverandører, tilføjer han.
Auto-G er en indkøbsforening bestående af 44 selvstændige reservedelsgrossister i Danmark med fælles indkøbsaftaler for reservedele. Inden for selskabet findes også værkstedskonceptet Autoplus med 134 medlemsværksteder i Danmark. Auto-G er medlemmer af Group Auto International.
Vi mener det alvorligt
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Christer Blohm efter nytår, men fra Sverige siger Pehr Oscarson, CEO for Meca Scandinavia AB, som Mekonomen i Danmark hører under:
- Der er tale om et strategisk samarbejde med Auto-G, som starter 15. januar. Man skal forstærke sig i visse yderområder her er det planen at hjælpes ad. Vi forventer, at værkstederne i vores to kæder fortsætter, selv om antallet pt er noget flydende, da nogle har forladt kæderne, mens andre dagen efter er vendt tilbage. Målet er imidlertid at beholde mindst 300 værksteder i Danmark i de to kæder, siger han og fortsætter:
- Der er ikke sket meget nyt i sagen siden jul, men vi har nu afholdt interne møder med Auto-G, ligesom der har været massive tv-reklamer for primært Autoteknik vendt mod bilejerne, som fortsætter i hele januar, og som viser, at vi mener det alvorligt. Mekonomen forsvinder således på ingen måde fra Danmark vi vil bare være der på anden vis, fastslår Pehr Oscarson.
Mekonomens afdelinger i Viborg, Brøndby og Odense (det gamle centrallager) fungerer fortsat, men nu som lokallagre, oplyser han til Motor-magasinet.
Kommentar fra Auto-G
Som yderligere kommentar til aftalen mellem Mekonomen og Auto-G Danmark udtaler Jan Christensen, formand for Auto-G:
- Vi mærker helt klart, at rigtig mange værksteder har været meget glade for at være i koncepterne, Mekonomen Autoteknik og MekoPartner. Aftalen giver dem mulighed for at forsætte i det regi, som bilisterne kender dem for, og med den samme høje standard på reservedele, som forbrugerne allerede kender.
Mekonomen meddeler, at de planlægger at forsætte med den markedsføringsplan, som allerede er kørt i stilling. Der er absolut ingen planer om at trække Mekonomen-brandet ud af Danmark. Derimod investeres der endnu mere i markedsføring, for at styrke værkstederne.
I Auto-G er Jan Christensen rigtig glad for den mulighed, det nye setup nu giver.
- Med en øget indkøbsvolumen forventer vi at kunne købe bedre ind til glæde for både nuværende og nye kunder, siger Jan Christensen.
- De sidste par år har der været meget fokus på især en spiller på det danske reservedelsmarked. Med Mekonomens ændrede strategi med 15-20 procent af omsætningen af alternative reservedele i spil, kunne vi jo frygte, at vi næsten endte med et monopol på reservedelsmarkedet. Vi håber med dette tiltag, at konkurrencen i branchen fortsat er sund, til glæde for alle værksteder, tilføjer Auto-G-formanden.
Den nye distribution er fra Auto-G side allerede trådt i kraft, og de første leverancer direkte fra Sverige forventes at starte op den 15. januar.
Mere på www.autog.dk