Branchen afviser kritik af priser på levering
Stik mod bilistorganisationen FDMs udmelding vil det gøre det langt mere uigennemsigtigt at lægge leveringsomkostninger ind i bilens pris, mener både Dansk BilbrancheRåd og DBFU.
FDM lægger i sit januar-nummer af Motor op til, at forbrugerne nu også bør presse bilforhandlerne på udgifterne til leveringsomkostninger, idet FDM mener, at bilkøberne langt hen ad vejen "betaler for ingenting". Og at bilforhandlernes forklaringer om årsagen til leveringsomkostninger på brugte biler er lige så mange som de er fantasifulde; et obligatorisk beløb, en takst fastsat af staten, prisen på nummerplader og klargøring.
Til Forbrugerombudsmanden
Derfor har bilistforeningen, med sine knap 250.000 medlemmer i ryggen, nu skrevet til Forbrugerombudsmanden for at få ham til at sikre en højere grad af gennemsigtighed på bilpriserne.
Om man reelt får noget for beløbet, der i gennemsnit ligger på 3650 kroner, er tvivlsomt, mener FDM og anfører, at forhandlernes udgifter til vask, støvsugning og anden klargøring bør afspejle sig i bilens pris. Derfor bør forbrugerne være mere kritiske overfor posten, som FDM mener blot er en del af forhandlernes avance.
- Som forbruger skal man ikke bare acceptere sælgers leveringsomkostninger. Gør man det, betaler man langt hen ad vejen for ingenting. Vi har i hvert fald svært ved at se, hvad det er for omkostninger, en sælger har ved at levere en brugt bil udover udgiften til ejerskifte og nummerplader, hvis bilen ikke allerede har dem monteret. Som bilkøber bør man derfor altid forhandle om den post også, siger afdelingsleder i FDM, Per Alkestrup og fortsætter:
- Leveringsomkostninger er blot med til at sløre prisen og lokke kunder til at tro, at bilen er billigere, end den er. FDM så hellere, at forhandlerne nøjedes med at annoncere én samlet pris. Det ville være mere reelt.
Per Alkestrup henviser til, at man hverken i Sverige, Norge eller Tyskland opererer med leveringsomkostninger på brugte biler.
En FDM-undersøgelse viser desuden, at der blandt forbrugerne er generel usikkerhed om, hvad leveringsomkostningerne præcis dækker over. Godt seks ud af ti blev ved deres bilkøb ikke oplyst om, hvad posten dækkede over, melder FDM.
Ret til serviceniveauer
Fra Dansk BilbrancheRåd siger bilhandelskonsulent Finn Wæver, at FDMs idé om at sløjfe leveringsomkostninger bestemt ikke vil gøre tingene mere gennemsigtige.
- Vores medlemsvirksomheder ønsker at beholde retten til at levere et varierende serviceniveau i forbindelse med en handel af en brugt bil, og derfor vil prisen på leveringsomkostningen naturligvis være forskellig fra forhandler til forhandler simpelthen for at gøre det lettere for bilkøberen at se, hvad han får for prisen, siger Finn Wæver.
Han tilføjer, at langt de fleste forhandlere både udfylder registreringspapirer, forsikringspapirer, udskriver faktura og ofte også må hente nummerpladerne adskillige kilometer væk.
- Mange virksomhederne monterer nummerpladerne, tjekker væsker, pudser vinduer ude og inde, støvsuger bilen, banker måtter og så videre. Alt sammen for at bilen står i bedst mulig stand, når kunden kommer for at hente sit nye brugte køretøj. Hos andre af vores medlemmer kan man sætte sig ind i bilen og køre væk med den, som den står uden nogen som helst service. Hvis disse to typer forhandlere skulle lægge deres vidt forskellige omkostninger for klargøring oven i bilens pris, så ville det først blive rigtig uigennemskueligt for forbrugeren. På den måde, leveringsomkostningen er skruet sammen på derude i virkeligheden i dag, er der en klar afstemning mellem, hvad kunden forventer, og hvad der leveres, siger Finn Wæver.
FDM har en pointe så vidt, at forhandlere godt i højere grad kunne udspecificere på fakturaen, hvor stor en del af leveringsomkostninger der går til staten for at gøre omkostningerne mere overskuelige, mener Dansk BilbrancheRåd.
Forventnings-forskelle
Heller ikke DBFU forstår FDMs holdning i denne sag. Direktør Karl-Ove Pedersen forklarer, at leveringsomkostningerne svinger en del, idet der kan være regionale forskelle.
- Men der er jo også store forskelle på, hvilke biler der sælges, og hvad forbrugeren forventer klargøring af en ét år gammel bil til flere hundrede tusinde kroner skal jo stå knivskarpt i forhold til en ældre brugtbil til måske få tusinde kroner. En forhandler kan have specialiseret sig i dyre luksusbiler, hvor man har én standard, hvor en anden forhandler måske har specialiseret sig i biler, hvor kunderne ikke forventer et så højt klargøringsniveau, siger Karl-Ove Pedersen og fortsætter:
- Jeg er sikker på, at hvis en kunde vælger at købe bilen uden registrering og klargøring, ja så kan han også slippe for omkostningen. Det er dog helt op til den enkelte forhandler, hvor meget han vil påføre i leveringsomkostninger, ligesom der kan være forskelle på, hvad det dækker.