Udhængsskab bugner med problemforhandlere
Antallet af autofirmaer, der bliver vist på bilklage.dk, stiger støt efter udvidelse af klagemulighederne.
Det har cirka 650 bilister benyttet sig af hvert år, og omkring fire ud af ti får medhold i deres klage.
I øjeblikket er der et ekstra tryk på udhængsskabet, da nogle sager har været undervejs siden 2013, og da nævnet har været hurtigt til at afgøre sager i 2014. Afgørelser, der ikke efterleves, hober sig derfor op, og der er endnu ikke fundet et naturligt leje i antallet af virksomheder i gabestokken på hjemmesiden, forklarer Nikolaj Andreasen, der er sekretariatschef i Ankenævn for Biler.
Nægtelse bliver til dom
De mange klager betyder samtidig en stigning i antallet af forhandlere og værksteder, der ikke efterlever nævnets afgørelser. De bliver skrevet ind i udhængsskabet" på bilklage.dk, hvor de står i et år, medmindre der indledes en retssag, eller virksomheden retter ind. Nægter virksomheden at anerkende afgørelsen, får den efter 30 dage status af en dom, der ikke kan ankes. Herefter kan forbrugeren via fogedretten forsøge at få sit tilgodehavende.
FDM: Pas på løse fugle
Flere end 80 procent af virksomhederne i udhængsskabet er ikke medlem af en brancheorganisation. Derfor opfordrer bilist- og forbrugerorganisationen FDM bilisterne til at se sig for.
Man bør altid kigge forbi udhængsskabet, inden man bestiller reparation eller køber bil. Og man bør især være på vagtsom, hvis forhandleren eller værkstedet ikke er med i en brancheorganisation, påpeger advokat i FDM, Casper Schad.