23948sdkhjf

Sådan bliver fremtidens bilelektronik

Den store teknikmesse CES indeholder udover fladskærme til hjemmet også bilnyheder. Her er der fokus på at skabe bedre displays i og interaktion med bilerne.
Alle tekniknørderne har netop været samlet i Las Vegas, hvor fremtidens produkter inden for forbrugerelektronik bliver præsenteret. Det er messen ved navn CES, der står for Consumer Electronic Show, og her har bilproducenter og leverandører også sneget sig ind for at vise, hvad bilisterne skal kigge på i de kommende år.

Et af de helt store slagsmål er mellem giganterne på telefonområdet, Apple og Google. De kæmper begge om bilproducenternes gunst, og senest har Hyundai udnyttet Googles Andriod til at lave en app, hvor man kan finde sin bil, åbne og starte den via et smartwatch eller en smartphone. Hyundai har siden 2011 haft et multimediesystem kaldet Blue Link, og det udvides så nu med app’en, der teoretisk set virker med alle af bilproducentens biler, der er udstyret med multimediesystemet.

- Denne nye app udvider Hyundais udforskning inden for, hvordan bærbare teknologier og Blue Link passer ind i kundernes livsstil, lyder det fra Barry Ratzlaff, genereldirektør for Hyundai Motor America.

Interaktivt speedometer

Et af messens produkter er allerede kommet i bilmodellerne Audi TT og BMW i8. Det er et innovativt display, hvor filosofien har været at samle al information der, hvor speedometeret har siddet i mange år.

Displayet er udviklet og produceret af Bosch, og hos Audi kalder man det for "Virtuelt Cockpit". Der er tale om et TFT-display, der har en diagonal størrelse på 31 centimeter. Her er både navigation og multimedie­information til stede, så der kan findes vej til sommerferien, samtidig med at smartphone og musik styres, mens man selvfølgelig samtidig kan holde øje med, at fartgrænserne overholdes.

Taler med hjemmet

Fremtiden ser også ud til at betyde, at bilen skal kunne mere end at fragte mennesker fra et sted til et andet. I hvert fald er antallet af innovationer, der gør det muligt at holde bilen "connected" til eksempelvis ens hus, voksende. På CES viste firmaerne Nest og Automatic Labs, hvordan deres seneste produkter kan snakke sammen. Automatics monitor og Nest’ termostat gør det muligt at kontrollere temperaturen i hjemmet, ligesom monitoren kan tale sammen med køleskabet og sætte det på energibesparende funktion og starte vaskemaskinen, når bilen forlader carporten. Og omvendt sørger teknologien for at øge temperaturen i stuen, når bilen igen er ved at nå hjem.

Generelt viser CES, at fremtidens mekanikere bliver nødt til at forholde sig til en masse ekstra teknologi i bilerne, som egentlig ikke har noget med selve bilen at gøre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1