23948sdkhjf

Monte-Carlo på Rådhuspladsen

Løbets 1967-vinder, "The Rally Professor" Rauno Aaltonen, er i år med til at starte Rallye Monte-Carlo Historique 29. januar.
Fortiden vækkes til live, når verdens største og hårdeste rally for klassiske biler, Rallye Monte-Carlo Historique, starter fra Rådhuspladsen i København torsdag den 29. januar.

Ud af løbets 315 deltagende mandskaber er de syv og et halvt danske, og af dem har fem valgt at starte fra København, der er en af løbets fem startbyer. Præcis klokken 11 flages deltagerne af sted på den 3000 kilometer lange tur af Københavns kulturborgmester Carl Christian Ebbesen, der ved sin side har ingen ringere end vinderen af Rallye Monte-Carlo 1967, den finske kører Rauno Aaltonen. Han fik sit tilnavn, rallyprofessoren, på grund af sin videnskabelige tilgang til forberedelser og køreteknik i et rally.

Store danske forventninger knytter sig til Toni Hansen fra Horsens og Per Brodersen fra Lem. De stiller op for tredje gang i løbet, og efter placeringer som nr. 19 og 11 kan de tillade sig at have realistiske forhåbninger om at komme i top 10. Deres Audi 80 GLE fra 1979 er gennemgået fra A til Z og yder nu over 150 hestekræfter, hvad der er en stor fordel i bjergene.

Et andet dansk hold, der klarede sig fornemt sidste år, er Hans Kolby fra England og Jan Østergaard fra Horsens. De blev nr. 21 i deres debut, og har i år valgt at starte fra Reims i deres Au2Parts Lancia Fulvia 1600 HF fra 1971, en bil der er bygget op helt magen til den Lancia, italieneren Sandro Munari vandt løbet med i 1972. De håber også på at placere sig i top i dette års løb.

Bedst placerede danske hold gennem de sidste 10 år er Lars Bækkelund fra Horsens og Arne Pagh fra Middelfart. De blev nr. 6 i 2010 i en Fiat 128 Coupé. Til rallyet i år har Lars Bækkelund, som er en yderst dreven kører, imidlertid anskaffet sig en Porsche 924 turbo fra 1979. Den vil have mange flere kræfter til at klare de stejle bjergveje. Hans codriver, Arne Pagh, gælder som en af feltets dygtigste.

Fra Vejle kommer Dansk Automobil Sports Unions formand Bent Mikkelsen med ny codriver, Kim Frandsen fra Odder, og ny bil, Ford Escort RS2000 fra 1977. Bent Mikkelsen er en meget erfaren kører i Monte, men er indtil nu hvert år gået glip af en topplacering på grund af tekniske problemer. Med sin nye pålidelige og kraftige Ford med over 150 hestekræfter håber Bent Mikkelsen på et problemfrit løb og en god placering, i hvert fald bedre end nr. 55, som er hans hidtil bedste.

Peter Karlsen fra Holbæk og Erik Rasmussen fra Ry er også et erfarent dansk mandskab, der plejer at klare sig godt i Monte. De stiller i år op en den ene af Peter Karlsens historiske biler, en Volkswagen Golf GTI fra 1978, en bil, der er velegnet til det hårde løb. De råder også over en kostbar Alpine Renault A110, men som Peter Hansen tidligere har udtalt, så vil han hellere miste sin Volkswagen, hvis uheldet skulle være ude på en glat bjergvej.

To far og søn-hold præger den danske indsats. Fra Odense kommer Jens Gandrup og Kristian Flensbak i en Alfa Romeo Alfetta GTV fra 1977. Gandrup deltager for ottende gang, de fem var han codriver for Bent Mikkelsen, og nu kører han for tredje gang med sin søn. De udgik i 2013, mens de lå som bedste danskere, og sidste år blev de nr. 56 efter at have ligget nr. 243 i starten af løbet. En god placering venter også på dem, hvis de kan undgå problemer.

Fra Allingåbro kommer vinderne af FDM DASU Classic 2013, det uofficielle danske mesterskab i historisk pålidelighedsrally, Henrik Møller-Nielsen og Martin Møller-Nielsen i en Volkswagen Golf GTI fra 1977. Sidste år var Henrik Møller-Nielsen codriver i bilen, i år kører han selv, og han har sin talentfulde søn i navigatørsædet. Martin Møller-Nielsen fylder i øvrigt 19 år samme dag som løbet starter, men han kan dog ikke modtage gratulationer, for holdet har valgt at starte fra Reims.

Det halve danske hold består af den i Monaco bosiddende dansker Henrik Bjerregaard, der er codriver for grækeren Antonios Lygakis. De starter fra Torino i en Autobianchi A112 Abarth fra 1975. Det er Henrik Bjerregaards debut i løbet, og med den lille bil og de begrænsede erfaringer vil det være fornemt blot at gennemføre det hårde rally.

Rallye Monte-Carlo Historique er ikke et hastighedsrally, men et pålidelighedsrally, hvor det gælder om mest præcist at overholde en given gennemsnitshastighed. For hvert sekund, man kommer for tidligt eller for sent forbi en hemmelig tidskontrol, tildeles man strafpoint. Gennemsnitshastighederne kommer aldrig over 50 kilometer i timen, men på en smal, snedækket bjergvej i mørke eller tåge er det en uoverkommelig opgave, og derfor fungerer visse dele af løbet som et hastighedsrally. Ingen kan overholde tiden, uanset om man kører i Porsche eller Autobianchi.

Rallye Monte-Carlo Historique starter fra København, Reims, Barcelona, Torino og Glasgow torsdag den 29. januar og slutter i Monaco onsdag den 4. februar efter 3000 kilometers kørsel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094