Blad-samarbejde slutter efter ti år
AutoBranchen Danmark siger farvel til autobranchen.info.
I 2004 stiftedes udgiverselskabet i/s autobranchen af det daværende CAD, FAI og D.A.F. samt SKAD, Dansk Autogenbrug og Dansk Autoglas for i fællesskab at udgive bladet autobranchen.info. Bladet afløste Bil & Motor udgivet af D.A.F. og den fælles udgivelse Auto, som det daværende CAD og FAI samt SKAD stod bag.
I lyset af, at organisationerne allerede da havde en mangeårig tradition for at udgive medlemsblade i fællesskab, føltes beslutningen dengang rigtig og meningsfuld. Således indtrådte da også DBFU i bladsamarbejdet i 2007, oplyser redaktør Adam Pade gennem de ti år og konstaterer:
- I dag er behovene nogle andre. For godt et år siden trådte fusionen af FAI og D.A.F. i kraft. I tiden siden er opbygget en organisation, der som led i sin strategi har valgt at skabe sin egen flermediale kommunikationsplatform. På denne baggrund følte AutoBranchen Danmark, at det ikke længere gav mening for hverken forening eller medlemmer at medvirke i udgivelsen af et fælles blad.
På et møde i i/s autobranchen torsdag den 22. januar besluttede udgiverne bag bladet i bedste, gensidige forståelse at imødekomme AutoBranchen Danmarks ønske om at udtræde af det fælles bladsamarbejde. Bag udgivelsen af autobranchen.info står herefter Dansk BilbrancheRåd (tidligere CAD), SKAD, DAG, DBFU og Dansk Autoglas.
Bladet autobranchen kommer ti gange om året i 4200 eksemplarer til foreningernes medlemmer.
Mere målrettet
- Som direktør i Dansk Bilbrancheråd og formand for bladudvalget ærgrer det mig naturligvis, når en så markant aktør melder sig ud af samarbejdet omkring udgivelsen af et fælles branchemagasin. Det er helt klart et tab for magasinet. Men som et kendt ordsprog siger: Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, hvilket i denne sammenhæng skal forstås sådan, at vi tilbageværende brancheaktører, der alle hovedsageligt bekender os til eftermarkedet, lidt mere end til nybils-branchen, nu i højere grad har mulighed for at målrette indholdet mere markant til og om eftermarkedsaktørerne, udtaler Erik S. Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd.
Kommentar fra udbryder
- Tiden er løbet fra et samarbejde af denne type. Det er AutoBranchen Danmarks vurdering, at det fælles blad ikke har en nyhedsværdi eller giver en merværdi for vores medlemmer, der står mål med de penge og den tid, som det kræver at udgive bladet, siger Lisa Sandager Ramlow, kommunikationschef i AutoBranchen Danmark.
AutoBranchen Danmark overvejer nu, hvordan fremtiden skal se ud for autolak-bladet EkstraSprøjten, som kommer fire gange om året på print, og som hidtil er distribueret sammen med autobranchen.