Lille Nemo om på siden
Det skabte rørte vande, da Mercedes A-klasse i sin tid væltede i ADACs elg-test Nu får Citroën Nemo straks mavebælte på i form af ESC som standard.
ADACs såkaldt elg-test fik også for år tilbage en Mercedes A-klasse til at vælte under en test i Sverige. Det medførte, at den tyske bilproducent indførte ESC på alle A-klasse modeller, ligesom man ombyggede allerede solgte A-klasse biler med ESC.
Nemo-testen i Tyskland har straks fået PSA-gruppen, Peugeot-Citroën, til at gøre ESC (ESP) standard i deres minibiler hurtigst muligt.
- Vi har fået at vide, at man begynder produktionen med ESC-systemer i juli, så vi kan have Nemo med ESC hjemme i september. Det var en personbilsudgave, man væltede med i Tyskland, men vi sælger kun Nemo som varebil. Produktionsteknisk begynder PSA med dieseludgaver, og benzinudgaver følger så i 2011, siger informationsdirektør Ellen Nørregaard, Citroën Danmark, til Erhvervsbladet.
ADAC oplyser, at benzinudgaverne måske først kommer efteråret 2011, mens man venter på en nyudvikling af ESC til biler med benzindrift.
Sikker søster
Til forskel fra PSA-bilerne har den tredje søstermodel, Fiat Fiorino, kunnet fås med ESC fra begyndelsen. Derfor vandt Fiorino prisen Årets Varebil i Danmark 2009, mens alle tre modeller vandt den internationale Van of the Year 2009.
Med i testen i Tyskland var også Fiats minivan Qubo, som er personbilsudgaven af Fiorino, som klarede alle elg-tests uden problemer.
Elg tests er to dobbelte undvigemanøvrer lige efter hinanden. ADAC gennemførte testene med 80 km/t for at bevise, hvor vigtig ESC er for sikkerheden i forbindelse med udskridninger, som ofte skyldes kørerfejl. Her hjælper ESC-stabilitetsprogrammet bilen på ret kurs igen.