23948sdkhjf

Elbiler vil koste værksteder arbejde

Når el- og plugin hybridbiler breder sig i kraft af politisk velvilje og øget efterspørgsel, vil arbejdsmængden på de danske værksteder falde, viser en redegørelse.
Elbiler kræver halvt så meget vedligeholdelse som nutidens konventionelle biler. Det slår Center for Grøn Transport blandt andet fast i en netop offentliggjort redegørelse om elbiler og plug-in hybribiler.

Redegørelsen tager udgangspunkt i brugernes behov og forventninger, de teknologiske udfordringer samt de miljømæssige konsekvenser af elektriske køretøjer. Men også elementer med betydning for autobranchen bliver berørt i den 67 sider lange redegørelse, der er ganske detaljeret.

Overordnet slår redegørelsen fast, at el- og plugin hybridbiler vil blive en større del af fremtidens bilpark i Danmark, og at biltyperne byder på en række fordele i forhold til konventionelle biler. Men der er også udfordringer, der skal imødekommes, hvis elkøretøjerne skal opnå stor markedsandel. Redegørelsen beskæftiger sig her især med prisdannelsen og efterspørgslen, samt brugernes behov og syn på elbilernes funktion, lademuligheder og rækkevidde.

En analyse i redegørelsen af danskernes kørselsmønstre viser, at selv med en rækkevidde på 100 kilometer vil cirka 80 procent af den daglige kørsel kunne dækkes af en elbil. Er der tale om biler med rækkevidde på 120 kilometer, er det op imod 90 procent af det daglige kørselsbehov, der kan dækkes af en elbil uden brug af opladning i dagtimerne. Derfor er elbilen et godt alternativ, når der er tale om pendler- og bykørsel, mens plug-in hybridbilen tiltaler bilister med et større transportbehov.

Det halve arbejde

Omkostningerne til service og reparationer forventes på længere sigt at være lavere for elbiler end for konventionelle biler, der har behov for olie- og filterskift samt justering af motoren. Når elbiler i fremtiden designes fra bunden, forventes der at være få dele, der er vanskelige at vedligeholde. I de næste fem til ti år vil elbilerne dog stadig indeholde mange mekaniske elementer, der svarer til de konventionelle bilers drivlinjer. Teknologisk Institut forventer i redegørelsen, at de nye elektriske komponenter og batterier først om fem til ti år vil opnå en kvalitet på niveau med gennemtestede konventionelle biler.

Elbiler har samme øvrige tekniske komponenter som konventionelle biler: styretøj, hjulophæng, støddæmpere, affjedring, til dels bremser med mere. De vil have samme udstyr i form af komfortudstyr i form af centrallås, aircondition, el-ruder, stereoanlæg, navigation, servostyring etc. og sikkerhedsudstyr omfattende blandt andet airbags, selestrammere, ABS-bremser, ESC-system. Det tilsvarende vil gøre sig gældende for plug-in hybridbiler. Disse komponenter og dette udstyr kræver samme niveau af service- og reparationsomkostninger som for tilsvarende biler med forbrændingsmotor, anfører redegørelsen.

Teknologisk Institut anslår, at den vejledende vedligeholdelsomkostning for en elbil, der kører 20.000 kilometer om året, vil svare til omkring halvdelen af omkostningerne for en konventionel bil. Disse betingelser ventes dog tidligst opfyldt fra 2015, når bilerne masseproduceres, og alle komponenter er gennemtestede og tilrettede.

Plug-in mest krævende

Driftsøkonomien for plug-in hybridbiler vil være påvirket af, at de både har en forbrændingsmotor og et batteri-/elmotorsystem, samt for parallel og seriel-parallel hybridbilerne en speciel gearkasse, der sammenkobler forbrændingsmotoren og elmotoren. Der er således flere tekniske komponenter, der skal serviceres.

Erfaringer med den ikke-opladelige hybridbil Toyota Prius siden 1997 viser, at der ikke er driftsmæssige vanskeligheder i forbindelse med hybridteknikken. På længere sigt vil en plug-in hybridbil dog sandsynligvis have lidt højere omkostninger til service og reparation end både tilsvarende elbiler og tilsvarende benzin- og dieselbiler, da den indeholder flere komponenter, der skal fungere sammen, anfører redegørelsen.

Redegørelsen kan downloades på www.fstyr.dk

Fordele og udfordringer ved el-biler

Fordele

• Mindre CO2-udledning

• Mindre luftforurening og støj

• Individuelt transportmiddel, der bl.a. giver stor fleksibilitet

• Kan bidrage til udnyttelse af overskydende vindenergi

• Lavere driftsomkostninger

• Mindsker afhængighed af fossile brændstoffer

Udfordringer

• Kortere kørerækkevidde

• Lavere tophastighed – mest egnet til bykørsel og pendling

• Prismæssigt fortsat en dyr teknologi

• Udbygning og tilgængelighed af intelligente opladningsfaciliteter og batteriskifte

• Udvikling af standarder for stik

• Internationalt regelsæt om sikkerhed i relation til batterier mm.

• Brugernes viden, holdning, adfærd og forventning
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079