Fandt formlen for sin drengedrøm
Tom Picano sætter bilglade danskere bag rattet på den ultimative køremaskine Formel 1 raceren gennem sit firma F1 Driving Team.
Selv var han af sted to gange til ungarske Hungaroring som kunde, inden han sidste år blev tilbudt at overtage agentarbejdet i Danmark for svenske Rajamäki Racing Experience, hvor den tidligere racervinder Johan Rajamäki nu på 11. år driver racer-kørekurser.
- Det var en kærkommen lejlighed til at give mig i kast med en drengedrøm. Turene bliver gennemført yderst professionelt og under største sikkerhed for at give gæsterne den ultimative oplevelse. At køre Formel 1-racer selv kan ikke beskrives andet end at det er det bedste, man overhovedet kan gøre med bukser på, smiler Tom Picano og fortsætter:
- Første gang jeg trådte speederen ned, troede jeg næsten ikke mine egne sanser. Adrenalinen pumper, og man føler sig som en Lewis Hamilton, selv om det for os almindeligt dødelige er svært at nå op gennem gearene, inden man føler, man skal bremse ned igen. Vi bremser jo langt fra så sent som de professionelle racerkørere og bremseeffekten i en Formel 1 racer er mindst lige så overraskende og fascinerende som accelerationen, der kun kan beskrives som at få et spark bagi!
AMG føles langsom
47-årige Tom Picano er oprindelig uddannet revisor og har tidligere drevet et en gros computerfirma. Han har rejst en del rundt og set Formel 1, og har med egne ord benzin i blodet, idet han har kørt bil, siden han var 10 år gammel ved sin fars tankstation og efter flere år i gokart. I dag kører han privat i en hurtig Mercedes-Benz AMG S55 med 500 hk.
- Men den føles næsten som en radiobil i Dalgaards Tivoli i sammenligning med de langt lettere racerbiler, smiler Tom Picano.
Padler øger oplevelsen
På kørekurserne kører gæsterne først Formel Opel Lotus eller Renault før Formel 1-racerne - en Jordan fra 2002, en Arrows fra 2003 og en Renault 2003, idet Johan Rajamäki flytter F1-racerne rundt mellem de tre baner Anderstorp, Hungaroring og Guadix Circuit.
- En del gæster spørger, om de selv kan vælge racer. Det kan de delvist, men på køre-kurserne bliver deltagerne delt op i teams efter højde og drøjde, så vi undgår at bruge tid på at skulle stille biler om. De mindste kører Renault, de lidt større Arrows og de største Jordan. Alle har samme ydelse på 550 hk og accelerationsevne fra 0-200 km/t, så de giver samme heftige oplevelse. Vi kører alligevel langt fra grænsen, selv om vi synes, det går rigelig hurtigt, siger Tom Picano.
Af samme årsag bliver racerne heller ikke slidt så kraftigt, som man skulle tro. Især har de dyre racer-koblinger fået det bedre, efter at alle racerne har fået padleskift ved rattet.
Padleskift er klart en fordel, når det går så hurtigt hen over asfalten, da man kan have begge hænder på rattet. For det kan være svært at nå at skifte gear uden padler, selv om man har diodelys som rettesnor. Padlerne gør køreoplevelsen større, fordi man ikke skal koncentrere sig om gearskift. Faktisk er bilerne forbavsende lette at køre med lille maksimalt ratudslag på 90 grader og den store downforce, der ikke er så udtalt på Lotus- og Renault-racerne, fortæller Tom Picano.
Begejstrede autofolk
Flere hundrede danskere har gennem de 10 år klemt sig ned i et racercockpit på de tre baner, flest i Sverige, og en del virksomheder bruger muligheden til at give gode kundeforbindelser en uforglemmelig oplevelse. Også kvinder har været på banen, blandt andet fruen til indehaveren af Skoda-forhandlingen i Horsens. Og hun gav den gas, forlyder det.
Jan Bloch fra J. Bloch Auto i nordjyske Gistrup har også været blandt køre-gæsterne.
- Det er en kanon oplevelse, og det vildeste, jeg har været med til. Jeg nåede 265 km/t, fortæller den glade automand, der, ligesom de øvrige deltagere, havde svært ved at få hjelmen af i pitten på grund af det brede smil fra øre til øre.