23948sdkhjf

Bremsefejl på ældre biler skal udløse årlige syn

Applus Bilsyn appellerer til FDM om at støtte op om et politisk krav for at øge sikkerheden på vejene gennem årlige bilsyn for ældre biler.
Hver tredje bil over 10 år har fejl på bilens bremser og udgør dermed en sikkerhedsrisiko på de danske veje. Applus Bilsyn ser gerne, at autobranchen får mulighed for at servicere bilernes bremser langt mere og bedre end i dag, og at FDM tilslutter sig et krav om årlige syn på ældre biler.

- Det er hat og briller, at vi har et synssystem, der ikke bruges efter behov. Vi kunne sagtens differentiere de periodiske syn, så ældre biler, der dokumenteret har de fleste og mest alvorlige fejl, og hvor eksempelvis bremserne bør serviceres årligt, bliver synet hvert år, siger adm. direktør for Applus Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

De typiske og mere grove bremsefejl, der øger risikoen for ringe bremseevne i trafikken, er skævbremsning, der højst må være 30 procent, varierende bremsekraft med kast af skæve skiver samt mere eller mindre fastgroede bremser. Den landsdækkende statistik fra Trafikstyrelsen (tidligere Færdselsstyrelsen, red.) viser som nævnt, at over 30 procent af de 10 år gamle biler har bremsefejl. Tallet er cirka 14 procent for de 5-10 år gamle biler og knapt fire procent for nyere biler op til fem år.

Sparer på service

- Fejl på ældre biler skyldes, at bilisterne vælger ikke at bruge de nødvendige penge på service. Bremser bliver ikke adskilt tilstrækkeligt ofte, og mange mennesker venter med service og reparation, til tingene falder fra hinanden. Danmark halter bagefter udlandet hvad angår periodiske syn, for Trafikstyrelsen og politikerne vil ikke træffe afgørelse om årlige bilsyn – nok fordi der ikke er stemmer i det, siger Arne Willerslev-Legrand.

Dermed mener han, vi igen bliver overhalet af EU-lovgivning som ved indførelsen af det periodiske syn i 1998, der trods alt har betydet en forbedring af bilparken, ikke mindst i kraft af flere skrotninger.

En række lande i EU har besluttet, at biler over 10 år skal synes årligt. Første periodiske syn i Sverige er eksempelvis, når bilen er tre år gammel, det næste ved fem år og derefter årligt. Herhjemme har vi som bekendt et toårigt interval fra bilens fjerde køreår.

Ønsker proaktiv autobranche

Arne Willerslev-Legrand mener desuden, at vi ikke i tilstrækkelig grad har overblik over årsager til ulykker herhjemme på grund af manglende ressourcer. En europæisk undersøgelse angiver imidlertid, at fem procent af ulykkerne har tekniske årsager.

- Heraf er bremseproblemer naturligvis en mindre del, men det er alvorligt nok, for selv en lille procentsats dækker over mange ulykker i Europa - og vi vil alle sammen gerne kunne færdes sikkert i trafikken i tiltro til, at de øvrige trafikanters biler også er i orden.

- Jeg og Applus vil blive ved med at fremføre det rimelige krav om årlige syn af ældre biler, der ikke rigtig har været behandlet i Folketinget, og som burde finde opbakning fra landets øvrige synsvirksomheder. Det burde vinde genklang overfor en ny trafikminister, og efter omlægningen af Færdselsstyrelsen til en samlet Trafikstyrelse, siger Arne Willerslev-Legrand.

Han mener desuden, at autobranchen ikke har et direkte medansvar for bilernes tilsyneladende ringe bremsestand, idet mange værksteder kun udbedrer, hvad kunderne beder om. Men han ser gerne, at autobranchen var mere proaktiv for at øge bilernes sikkerhedsniveau ved at have mere dialog med kunderne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063