Chrysler skal sælges som Lancia i EU
Der bliver vendt op og ned på Chrysler, Lancia, Fiat og Alfa Romeo i det nye italiensk-amerikanske samarbejde.
Meldingen kom fra Fiatchefen Sergio Marchionne forleden i Torino, da han fremlagde koncernens femårsplan. Fiat overtog 20 procent af aktierne i Chrysler i juni 2009. Sergio Marchionne forventer, at de to mærker kan sælge omkring 300.000 biler i 2014, mod 130.500 sidste år. I 2009 solgte Lancia 112.000 biler, hvilket var et plus på 9,2 procent, mens Chrysler gik tilbage med 60,2 procent til kun 11.500 enheder.
Lancia-Chrysler vil få mere end 1000 kombinerede forhandlere i Europa. Fiat ønsker at få Lancia op ad stigen med bedre kvalitet i Europa. Marchionne mener, at Lancia nærmer sig "near premium", det vil sige tæt på de bedste mærker i EU såsom Saab og Volvo, men fortsat efter BMW, Audi og Mercedes i salgsenheder og omdømme. Chrysler nærmer sig også mærker som GMs Cadillac og Fords Lincoln.
Marchionne fremlagde videre planerne for de følgende år i det europæiske modelprogram. Der sker en navneændring af Chrysler 300C fra sommeren 2011 til Lancia. Det samme med Voyagermodellen og to nye biler i 2012, som er en kompakt sedan og stationcar, samt en ny crossover fra 2013, plus en D-segment sedan.
Syv nye Alfaer
Med hensyn til Alfa Romeo, som fylder 100 år i juni, der har været på tale til Nordamerika i et par år, kunne Marchionne oplyse, at der kommer syv nye modeller frem til 2014. Chrysler skal fremstille en del af nyhederne. Blandt andet en ny kompakt sedan, der bliver billigere end Giulietta i EU.
Denne produktion skal starte i 2012. En stor SUV skal produceres i samme størrelse som Jeep Liberty, der sælges i EU under navnet Cherokee, og Alfa ønsker at sælge en mellemklasse sedan og stationcar i Nordamerika under navnet Giulia, som i EU bliver afløseren for 159-serien. De skal fremstilles i Italien.
Alfa MiTo, der sælges i EU som tre dørs, skal sælges i Nordamerika som femdørs fra 2013, og modellen Giulietta bliver lanceret i Nordamerika efter et facelift i 2014. Den lanceres i EU tidligere. MiTo og Giulietta skal fremover fremstilles hjemme i Italien.
Nøglen til succes
Fiat skal også fremstille to ikke navngivne modeller til Chrysler, der skal sælges både i EU og Nordamerika.
Lige siden Fiat gik ind i Chrysler som hovedaktionær, har der været masser af spekulationer om, hvordan Fiat vil tackle de to mærker i EU, men det er nu sat i faste rammer.
I USA mener lokalpressen i Detroit, at Chrysler kan blive nøglen til Fiats fremtidige succes. Begge selskaber har i øvrigt haft et bedre første kvartal i år. Fiat med en fremgang på 15 procent, og Chrysler fik for førte gang i flere år sorte tal på bundlinjen.