Vigtigt at holde sig veluddannet
Når Preben Møller går på efterløn fra Carepoint GT Biler A/S i Kolding, har han i samtlige 48 år som automekaniker lært nyt og holdt sig opdateret, og han har selv oplært sin efterfølger.
Nu er Preben Møller så der, hvor han som 62-årig vælger at gå på efterløn for at bruge mere tid på hus, have, familie og motion og måske i ny og næ at give en hjælpende hånd i Carepoint GT-Biler. Her har han været, siden han fik et godt tilbud i august 1993, fordi han som systemtekniker kunne noget, som mange andre ikke kunne. Han kan så også gå på efterløn i tillid til sin efterfølger, Kim Ingeman Hansen, som han selv har oplært i bilens ofte indviklede teknologi.
- Jeg tænker af og til på, hvor mange af mine kammerater fra læretiden og mine første år som automekaniker, der har forladt branchen og beskæftiger sig med noget helt andet i dag, siger Preben Møller. Han har altid selv fundet branchen spændende. Men det gælder om at se mulighederne og følge med i udviklingen, så indtil for ganske nylig deltog han stadig i kurser både for selv at holde sig ajour som teknisk rådgiver og for at kunne lære fra sig.
Systemtekniker
Efter læretiden og nogle år som svend på sin gamle læreplads, hvor der både blev repareret personbiler, lastvogne og traktorer, blev Ford-forhandlingen i Kolding i 1975 overtaget af H.G. Nielsen, og Preben Møller samt flere kolleger flyttede med. Her blev Preben Møller så i 10 år minus én dag, men fik dog alligevel sit 10-års jubilæumskrus. Denne gang flyttede han for at komme til Sydjysk Diesel-Elektro, som var Bosch-værksted og forhandler.
- Her fik jeg som en af de første i landet mulighed for at uddanne mig til systemtekniker. Det var en ret krævende uddannelse. Den tog tre år med kortere og længere kursusforløb, hvor jeg for første gang oplevede, at man faktisk kunne dumpe ved de indlagte stopprøver, fortæller Preben Møller. Han gennemførte selv uddannelsen uden at dumpe i forløbet.
En af kunderne hos Sydjysk Diesel-Elektro var GT Biler, som Preben Møller hjalp med nogle tekniske problemer. Da Sydjysk Diesel-Elektro gik konkurs, købte GT Biler en del af værkstedsudstyret, blandt andet en rullebane, men ikke dieseludstyret. Preben Møller fik tilbud om at følge med for at betjene det.
Krav om ekspertviden
- Jeg fik mit eget lille sted hos GT Biler, og vi var "gult Boschværksted", der gjorde meget i blandt andet motorjusteringer, speedometerkontrol, fartmålinger og alarmsystemer, siger Preben Møller.
Virksomheden voksede og fik i 1995 Rover og Landrover. Herefter i 1998 Subaru og i 2000 Seat. Desuden er Carepoint GT Biler autoriseret VW-serviceværksted. Det har hver gang krævet en del kurser, som Preben Møller har gennemført for selv at kunne fungere som teknisk rådgiver for medarbejderne. Han bruger også sin viden om teknologien som tilbudsgiver, og dette har så igen betydet, at han skal være ret godt kendt med reservedele og lagerlogistik. Kedeldragten, topnøglerne og det tunge arbejde hører ikke længere til hverdagen, selv om Preben Møller stadig kan skrue biler, og forlader pladsen ved skrivebordet og pcen, når der er teknologiske spørgsmål på værkstedet.
Afskedsreception torsdag 29. april kl. 14.30-17 hos Carepoint GT Biler A/S, Ambolten 7 i Kolding