Applus: Afgiftsregler skaber ny forvirring
Nyt lovforslag kan betyde ekstraregning på tusindvis af kroner til ejere af gulpladebiler, der vælger at få omregistreret deres varebil til personbil. Dertil kommer en ikke fungerende partikelafgift. Både bilejere og miljøet taber, mener Applus Bilsyn.
Den gældende lov gjorde det muligt at få nedvejet sin varebil til under to ton og herefter få den omregistreret til en personbil med store besparelser til følge. Det er disse økonomiske gevinster, som fremover skal i statskassen. Tidligere beregninger har vist hvordan, varebilsejere kunne spare helt op til 50.000 kroner ved at få nedvejet deres gulpladebil og herefter få hvide plader på køretøjet.
Danmarks største synskæde, Applus Bilsyn, har tidligere været ude med rådgivning om, hvordan man nedvejer sin gulpladebil. Synsvirksomheden har dog taget det nye lovforslag til efterretning:
- Vi må konstatere, at ændringen i registreringsafgiftsloven gjorde, at vi fik travlt i vores synshaller, og vi forsøgte bedst muligt at rådgive vores kunder. Det vil vi også gøre nu, hvor det nye lovforslag er blevet fremsat af skatteministeren. Da loven vil være gældende fra det tidspunkt, hvor forslaget blev fremsat, altså den 23. marts, råder vi alle gulpladebil-ejere til at afvente den endelige behandling, inden man træffer sin beslutning om eventuel nedvejning, siger adm. direktør for Applus Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand, og beklager samtidig den megen forvirring på afgiftsområdet:
- Registreringsafgiftsloven er allerede forvirrende, og nu bliver den helt lavet om igen med forringede vilkår til følge. I forvejen har mange varebilsejere fået de noget specielle afgiftslove at mærke, da en stor del af varebilparken er dieselkøretøjer, og de skal fra 1. april betale 1000 kroner i årlig afgift, hvis deres køretøj ikke har et partikelfilter monteret. Loven er i teorien sympatisk nok, men helt og aldeles uden effekt, da monteringen af filteret er så dyr, at det bedre kan svare sig at lade være - fordi de danske myndigheder, i modsætning til eksempelvis de tyske, ikke støtter filtermonteringen økonomisk, siger Arne Willerslev-Legrand.
Han mener, at de seneste ændringer kun tjener til forhøjelse af statsprovenuet og ikke gavner miljøet.