Vinteren er hård ved støddæmperne
Salt, sjap, grus og huller i vejene kan få støddæmpere, som i forvejen er lidt slidte, til helt at "stå af".
- Nye støddæmpere er godt beskyttede mod vejrliget. Men det saltholdige sjap fra vejene, som nu i længere tid er blevet pisket op under bilerne, kan være en farlig cocktail for støddæmpere, som i forvejen er slidte, og hvor beskyttelsesmanchetterne er defekte. Når bilerne så også kører på veje, der mange steder er fyldt med huller efter frostskader eller er ujævne på grund af fastkørt sne, belastes støddæmperne mere end normalt, siger salgs- og marketingdirektør for Monroe i Danmark, Bernhard Nørby.
God service
Det er ikke altid, bilisten selv bemærker det, med mindre støddæmperne helt har mistet effekten. Derfor mener Bernhard Nørby, at det vil være god service over for kunderne, når værkstederne efter sådan en vinter gør lidt ekstra ud af støddæmperkontrollen.
- Under mere normale kørselsforhold, hvor bilen kører på en god og jævn vej, bevæger støddæmperens stempel sig ofte inden for et begrænset område, hvor stempelstangen hele tiden holdes ren og blank. Uden for denne område, kan der sætte sig snavs og i værste fald rust på grund af saltet. Især hvis beskyttelsesmanchetterne er defekte. Når så bilen kommer ud for voldsommere bevægelser på ujævne eller hullede veje, bevæges stemplet over et større område, så den snavsede eller rustne del af stempelstangen ødelægger de tætsluttende pakninger i støddæmperhuset. Så siver olien ud, og støddæmperne mister dæmpeeffekten, forklarer Bernhard Nørby.
På glatis
Mange bilister har denne vinter på den hårde måde opdaget, hvor vigtigt det er med gode dæk, og der har været stor efterspørgsel på vinterdæk. Men selv med gode dæk kan bilen komme "på glatis", hvis støddæmperne er defekte. Så også inden man kører på vinterferie, vil det være en god idé at få tjekket støddæmperne og ikke kun dækkene, lyder Bernhard Nørbys råd.
Testkørsler med sommerdæk kontra vinterdæk på sneglat vej viser, at en bil med sommerdæk skal bruge cirka 63 meter for at bremse fra 50 km/t til fuldt stop, mens en bil med vinterdæk bremser på cirka 25 meter. Hvis den så også har slidte støddæmpere, kan man lægge yderligere 25 procent til bremselængderne selv om bilen er udstyret med ABS, viser testkørsler gennemført af TÜV i Tyskland og GTS i Frankrig.
Moderne biler har ABS og ESP. Men disse systemer fungerer kun optimalt, når der er friktion mellem dæk og vejbane, og den nedsættes ikke kun, når dækkene er slidte, men også når støddæmperne er det. Nedsat friktion sender forkerte signaler til bremsesystemet, så hjulene blokerer på de forkerte tidspunkter.