Peugeot udvider sit ombytterprogram
Peugeot tager - endnu et skridt på vej mod bæredygtighed i hele bilens levetid.
De brugte dele, der indgår i ombytterprogrammet, returneres fra hele forhandlernetværket til specialfabrikker i Frankrig. Her bliver delene adskilt og hver stump vurderes nøje. Alt, som kan bevares, bliver omhyggeligt renset og evt. overfladebehandlet igen, og herefter får delene ny indmad.
Den færdige og komplet renoverede reservedel bliver til sidst sendt igennem de samme tests og kvalitetskontroller som en ny reservedel og kravene er præcis de samme.
Prisen
Peugeots originale ombytterdele giver typisk kunden en besparelse på op til 50 procent i forhold til nye dele. Ombytterprogrammet er således en fin måde for kunden at spare penge på, men drivkraften for Peugeot er også i høj grad det miljømæssige aspekt.
Selvom renovering er en krævende proces, spares naturen samlet set for store ressourcer og CO2-udledning i forhold til fremstilling af helt nye dele. Reservedele som eksempelvis en gearkasse, en generator eller en køler består af mange enkeltdele, som kan genbruges, fordi de ikke slides og derfor er det miljømæssigt forkert at skrotte en hel gearkasse eller køler, hvis 75 procent af den intet fejler. Peugeot udvider nu sit ombytterprogram til også at omfatte reservedele til de populære 1.4 liter, 1.6 liter, og 2.0 liters HDi dieselmotorer. Det vil sige, at indsprøjtningspumper, komplette dyser og topstykker nu også kan fås som ombytterdele.
Peugeots ombytterprogram er en del af Peugeots strategi om at øge antallet af genbrugte dele til eftermarkedet for derved at minimere bilernes CO2-fodtryk. Peugeots 25 Blue Lion-modeller følger ligeledes denne strategi ved at leve op til kravet om 95 procent genanvendelighed, når bilen engang skal miljøbehandles og skrottes.
Der spares råstoffer og energi, mens forurening og CO2-udledning reduceres samtidig med, at det er billigere.