23948sdkhjf

Hollandsk teknik kan udsætte afgiftsomlægning

Det hollandske forbillede for et system til roadpricing bliver 6-7 år forsinket, og det kan forhale en omlægning af de danske bilafgifter, som allerede er udskudt flere gange, og senest er meldt ud til at skulle behandles her i efteråret 2010.

Nu er der, højst usædvanligt, udbrudt uenighed mellem transportminister Lars Barfoed (K) og skatteminister Kristian Jensen (V) i spørgsmålet om udsættelse af kørselsafgifter.

Udsættelsen stiller lange udsigter til en grøn omlægning af registreringsafgiften, hvor miljøvenlige biler skulle have en markant lavere registreringsafgift. Men pengene til den lavere afgift skal komme fra vejafgiften, så beslutningerne følges ad.

Lars Barfoed underkender således, ifølge Berlingske Tidende, skatteministerens beslutning om at udskyde kørselsafgifter på ubestemt tid. Det var ellers meldingen fra det store regeringsparti kort før jul, da Holland udskød et nyt landsdækkende system, som også kan bruges i Danmark. Men det er ingen undskyldning, mener transportministeren, der nu vil have undersøgt andre udenlandske alternativer.

Skatteminister Kristian Jensen mener ikke, at der i Europa i dag findes systemer i drift eller under udvikling, som er gode nok. Dermed er vi nødt til at vente på, at Holland bliver klar til kørselsafgifter i 2018. Med mindre vi selv er klar til at tage dyre børnesygdomme ved et andet system.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, mener, vi bør finde simple vejafgifter i stedet for at vente på Holland, idet han mener, der allerede findes tekniske løsninger.

Regeringens ambitioner har hidtil været at bruge et system, der meget præcist kan registrere hvor bilerne kører for at kunne differentiere afgifterne efter trængsel, miljø og køretidspunkter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083