23948sdkhjf

Skår i aftale om roadpricing

DEN DYBE TALLERKEN er opfundet, og derfor er det naturligvis dumt at bruge tid, kræfter og penge på at opfinde den igen. Eller er det? Denne filosofi har fået en ny drejning i transport- og skatteministeriet disse dage, hvor man hidtil har sat sin lid til, at et hollandsk super-roadpricing system skulle bane vej for et system til kørselsafgifter herhjemme. Og dermed bane vej for ændrede bilafafgiter, som hænger nøje sammen med et roadpricingsystem. Nu har hollænderne imidlertid meldt ud, at deres teknik først ventes klar i 2018. Og dermed er de bebudede omlagte registreringsafgifter, for gud ved hvilken gang, igen sat på standby. En omlægning var ellers bebudet til her i efteråret 2010.

FRA FLERE SIDER i autobranchen har organisationer i årevis kæmpet en brav kamp for at gøre op med den utidssvarende danske afgiftspolitik på biler. Igen og igen på møder med politikere og embedsmænd har især bilforhandlernes og bilimportørernes organisationer forelagt modeller for en ny kurs. Senest har klimadebatten medført også bred folkelig appel om, at vi finder en helt anden model for bilafgifterne, så vi kan køre nye, miljøvenlige biler. Derfor er det yderst uheldigt, at vi i Danmark åbenbart har lænet os så kraftigt op ad hollandsk teknik – uden at have hånd i hanke med udviklingen - at vi nu står uden et alternativ.

DET GRÆNSER TIL det uansvarlige, når man som politiker kan følge en blødende autobranche, at man ikke har sørget for tilpas hjemlig føling med en så vigtig udenlandsk part. At man end ikke har alternativer, hvis den udenlandske løsning kollapser. Muligvis er vi nødt til at bruge tid og penge til selv at opfinde den dybe, tekniske tallerken selv. Måske i samarbejde med andre udenlandske partnere. Men tiden går. Og autobranchen har brug for en omlægning af bilafgifterne. Man kunne forledes til at tro, at politikerne blot lurepasser, fordi de alternative drivmidler vælter frem for tiden og gør en udgiftsneutral afgiftsomlægning uoverskuelig. På autobranchens bekostning. Fri os for denne utålelige tanke. Få styr på den roadpricing hurtigst muligt, hvis det politiske ønske er at koble den med nye bilafgifter, så Danmark kan komme på omgangshøjde med øvrige vestlige lande hvad angår en tidssvarende bilpark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.469