23948sdkhjf

Svendborg-firma i vietnamesisk bilproduktion

Et dansk-japansk projekt til produktion af biler i Vietnam er en realitet efter, at Kjaer Group og Nissan Motor sammen med IFU har skudt 100 millioner kroner i projektet.
Kjaer Group i Svendborg og Nissan Motor i Japan skal være med til at udvikle Vietnams bilproduktion, så landet ad den vej kan komme ud af sin status som uland. De første biler er allerede rullet ud på de vietnamesiske veje.

Direktør for Nissan Vietnam Co. Ltd., Flemming Eltang, glæder sig over at have sat en unik bilproduktion og bilsalg i gang. Det er sket i et godt samarbejde mellem Industrialiseringsfonden for Udviklingslande, IFU, og Kjaer Group, der har indskudt i alt 74 procent af en aktiekapital på 50 millioner kroner i Nissan Vietnam Co. Ltd. De resterende 26 procent kommer fra Nissan. Dertil kommer en lånekapital fra IFU på godt 20 millioner kroner.

Importafgift startskuddet

Begyndelsen til det opsigtsvækkende samarbejde blev indledt i 2008. Nissan ville gerne bygge biler i Vietnam, fordi importafgiften på biler er høj.

Kjaer Group var interesseret i at deltage, og de to selskabers kendskab til hinanden førte til et joint venture.

Men samarbejdet strækker sig mange år tilbage, hvor Kjaer Group solgte Nissan biler i udviklingslande til hjælpeorganisationer, og derefter opbyggede distributioner i Uganda og Mozambique.

Professionel partner

- IFU er en professionel partner, som vi kender fra andre projektet i blandt andet Afrika. Når vi går sammen med IFU, er det samtidig en blåstempling af, at vi som virksomhed har en dansk regeringsinstitution med. Det virker overfor de lokale myndigheder. Endelig har IFU en slagskraftig finansiel organisation udenfor Danmark. Ikke mange danske banker vil være med til at bygge noget op i udlandet, siger bestyrelsesformand Mads Kjær fra Kjaer Group.

Der er 30 medarbejdere ansat i Vietna. Kjaer Group køber komponenter til bilerne og leverer til fabrikken. Under hele produktionen sikrer Nissan Vietnam, at der kommer kvalitet ud til forhandlerne. Nissan Vietnam køber derefter bilerne, og sender dem videre til forhandlerne.

I øjeblikket er der en forhandler i Saigon og en i Hanoi. Næste år skal forhandlernettet op på seks med nogle flere forhandlere i Saigon, anoi og DaNang.

Fra 2000 til 600.000

Det første år skal der sælges 2000 Nissan Grand Livina i Vietnam. I løbet af de næste to til tre år er det planen at få en markedsandel på 5,5 procent med et forventet bilsalg på 100.000 enheder i Nissans segment - et marked som i løbet af de følgende 10 år har et potentiale til at kunne stige til måske 600.000 køretøjer årligt.

- Det er en satsning, men bilsalget i Vietnam eksploderer. Vi er kommet ind på det helt rigtige tidspunkt, siger Mads Kjær. Kjaer Group har indtil videre investeret 40 millioner kroner i projektet som ejer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078