Bosch videreudvikler bremsesystem
- Omkring 80 procent af alle bilister enten bremser ikke eller bremser for sent, når uheldet sker, oplyser Dr. Werner Struth, som er leder af chassisafdelingen hos Bosch. I følge den tyske uheldsstatistik skyldes 15 procent af uheld med dræbte eller svært tilskadekomne således, at bilister for sent og dermed ryger op i den forankørende. Med det nye system vil uheldsstatistikken bliver markant mindre, mener man hos Bosch.
Systemet er teknisk baseret på ESC systemet med en radarsensor, LRR3, i samspil med det adaptive cruise control system, ACC, med videosensor. 250 meter før et eventuelt problem læser systemet afstand og hastighed via et videokamera, der er placeret mellem bakspejlet og frontruden. Er hastigheden for høj, bremses bilen automatisk med et let bremsetryk, som stiger jo nærmere man kommer den eventuelle forhindring. Hvis føreren ikke reagerer, men bare fortsætter med at træde på gaspedalen, sætter et akustisk advarselssystem i funktion.
Det var Bosch, der også udviklede det første såkaldte bremse assistentsystem, som starter med at bremse hårdere end de fleste bilister gør i dagligdagen. Det nyeste system kan med rette omtales som en markant videreudvikling til sikrere kørsel.