23948sdkhjf

Audi A4 Årets Firmabil

Fornem teknik, lækkert design og evner som trofast og behagelig ledsager på landevejen gjorde Audi A4 2.0 TDI vinder af Business Danmarks og Bilavisens firmabilkåring.

Kravet til alle deltagende biler var, at de skulle køre mindst 18 km/l. Audien lå med et forbrug på 20,8 km/l i den pæne ende af feltet.

Vinderbilen er udpeget af otte erfarne firmabilister, to motorjournalister og to ingeniører fra det uvildige arbejdsmiljøkonsulentfirma CRECEA. Heraf var halvdelen kvinder. Audi A4 vandt foran sin nærmeste konkurrent Mazda6 2,2, mens sidste års vinder Opel Insignia Ecoflex blev henvist til tredjepladsen som lidt for stor i bytrafik, mente flere i juryen.

Sædvanligvis er det lidt billigere modeller, der vinder firmabilkåringen. Audi’en koster over 450.000 kroner, og selv med rabat til små 400.000 kroner i beskatning for firmabilisten – svarende til en månedlig udgift på 4600 kroner - overrasker valget alligevel initiativtageren til kåringen, Børge Agerbæk, trafikpolitisk formand i Business Danmark.

- Audien er en fantastisk lækker bil, der dog ligger lige i overkanten af, hvad sælgerne må købe bil for, men tendensen er klart, at de vælger stadig større og mere lækre modeller. Eventuelt som let brugt bil for at få økonomien til at hænge sammen, siger han.

Målte støjniveau

Det er femte år i træk, at kåringen finder sted. Som noget nyt i år målte CRECEA også støjniveau, støv og luftkvaliteten i bilerne, og resultatet var generelt positivt. Dog kan glastag give gener med varmestråling.

Støjen i de testede biler ligger i snit på 65 decibel. Det er en halv gang højere end det anbefalede støjniveau på 40-45 decibel i kontormiljøer, men langt fra støjgrænsen på 80 decibel, hvor man bør bruge høreværn.

De nåede ikke finalen

Volvo S60 D3 nåede ikke finalen trods lækker kabine, et spændstigt design og en stærk motor. Den faldt igennem på prisen på over en halv million kroner, eksklusive automatgear. Alfa Giulietta ser formidabel ud og er med 170 hestekræfter feltets hurtigste, men er for lille som firmabil med for ringe udsyn

VW Golf Bluemotion blev fundet for kedelig og skrabet, trods det laveste forbrug på 26,3 km/l. Toyota Avensis fandt juryen kedelig at køre, bøvlet at manøvrere og for dyr i indkøb. Peugeot 5008 klarede sig hæderligt i testen og blev rost for komfortniveau, lækker kabine og høj siddeposition.

Renault Scenic blev fundet for lille og betjeningen for knudret, men prisen er fin. Ford Focus Econetic var med på et afbud fra Ford Fokus S-Max og blev fundet for ukomfortabel, men med masser af kabineplads og gode 25 km/l til under 300.000 kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111