23948sdkhjf

Opel-formand ønsker længere bilgarantier

Jan Feifer, der er formand for Opel-forhandlerforeningen og bilforhandler i Tønder, ser intet problem i at følge Tyskland med op til livslang bilgaranti.
Opel chefen Nick Reilly fik de store overskrifter frem i de tyske og internationale dagblade forleden, da han introducerede, hvad Opel definerer som livslang garanti på alle nye Opel personbil modeller. Garantien gælder alle mekaniske dele lige fra motor til transmission, bremser, styretøj og elektronik, til bilen runder 160.000 kilometer. Alle omkostninger ved eventuelle fejl er dækket.

Garantien kræver, at ejeren bruger et autoriseret Opel værksted hvert år efter to år fra leveringen.

Herhjemme har Opel-importøren GM Danmark meldt ud, at hverken kunder eller forhandlere skal forvente tilsvarende garanti.

- Vi får ikke en lignende ordning herhjemme de første mange år – det er der ingen planer om, siger General Motor Danmarks informationschef Erik Morsing til Motor-magasinet og fortsætter:

- En af grundene er jo, at en mere omfattende garantidækning alt andet lige giver en bilfabrik større udgifter, og dette indregner man som en ekstra prisforhøjelse for hver solgt bil. Populært sagt bliver biler nogle tusinde kroner dyrere som følge af den meget lange garanti. I Danmark kan vi gange den prisforhøjelse med tre på grund af de danske afgifter, og så ser det knap så interessant ud. Derfor bliver Danmark nok det sidste land, hvor forbrugerne vil få gavn af denne ekstra garantibeskyttelse.

Mødes om sagen

Jan Feifer, der er formand for Opel-forhandlerforeningen i Danmark og indehaver af Vest-Biler Syd A/S i Tønder, ser imidlertid ingen grund til, at Danmark ikke følger Tyskland med udvidet garanti.

- Vi har stort set ingen reklamationer på nye Opel-biler mere, og vi laver aldrig rustarbejde. I min verden kan vi godt give garanti som i Tyskland, på trods af argumentet om højere bilpriser. Problemerne på Opels biler fra starten af 90’erne kom der styr på via produktionsændringer i 2001, så der er ikke grund til at frygte høje reklamationsregninger. Et godt eksempel er Opel Astra fra 2005, der netop er kåret som Årets Brugtbil, siger Jan Feifer.

Opel-forhandlerne skal mødes med importøren i begyndelsen af september, hvor emnet og vilkårene i Tyskland og herhjemme vil blive berørt.

Jan Feifer tror, at garantien på sigt vil komme op på mere end de nuværende to år. Han nævner, at især Opel, Ford og VW konstant ser hinanden an og følger hinandens tiltag i et marked, hvor andre bilmærker typisk er oppe på tre til fire års garanti, med Kia i spidsen med syv år.

- De fleste bilproducenter har fundet ud af, at det ikke har kunnet svare sig at presse underleverandørerne for at spare nogle få procent på indkøbssiden, når udgiften til reklamationsarbejdet blev langt højere end besparelsen, mener Jan Feifer,

Han er ikke i tvivl om, at et tiltag med udvidet garanti kunne skabe mere loyale kunder. Han mener dog, at Opel-forhandlernes kunder generelt er loyale ved værkstedsarbejde, alt efter hvor i landet man er.

- Her i Tønder har vi tilpasset os det tyske markeds lavere priser, og ser mange kunder også fra København og andre, der måske gerne vil et smut over grænsen efter billige varer, men som ikke vil ud i at tale tysk med et værksted. Vi sælger for tiden rigtig mange nye Astra og Meriva i det ændrede design, og venter os meget af den faceliftede Corsa facelift til februar 2011, siger Jan Feifer.

Tysk Opel-salg tilbage

Uafhængige test har vist, at Opel bilerne har de færreste fejl blandt volumenproducenterne i de seneste rapporter, oplyser tysk presse. Dekra oplyser således, at den seneste Corsa-serie i 2010 rapporten er den bedste placerede bilmodel med færrest fejl.

Den udvidede tyske garanti gælder også for det engelske søstermærke Vauxhall.

Nick Reilly lagde ikke skjul på ved lanceringen, at det er for at sætte gang i Opel hjulene hos forhandlerne igen. Opel/Vauxhall gik 4,5 procent tilbage i årets første halvår til 536.258 biler, i et marked der steg lidt mere end en halv procent, ifølge ACEA, den europæiske sammenslutning af bilproducenter. Alene i Tyskland er salget gået næsten 40 procent tilbage i år, i et marked der er gået 30 procent tilbage, men den nye garantiordning vil helt sikkert øge besøget hos de autoriserede forhandlere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084