Harry Motor er død
Superbilsælgeren og foredragsholderen Harry Motor døde torsdag 13. maj på Gentofte Sygehus, efter kort tids sygdom, 89 år gammel.
Han startede som direktionschauffør hos Ford Motor Co, men blev hurtigt udnævnt til salgschef.
Da Volvo i Danmark søgte en ny chef i Danmark, fik Harry Motor jobbet. I 1962 blev der kun solgt 250 Volvoer i Danmark, men efter fire år 12.000, under den nye chef Harry Motor ledelse, og dermed blev Volvo det mest solgte bilmærke i Danmark, med en markedsandel på hele 13,7 procent.
Han blev formand for Motorsports Sponsorforening, og tog banelicens på Jyllandsringen. Det var dengang han fremkom med udtrykket "vi banekørere", som han benyttede resten af livet, når der skulle kommunikeres omkring nyt. Han kørte en del rally i Danmark og i udlandet.
Det var i øvrigt i de år, hvor undertegnede i et tidligere job havde meget med Harry Motor at gøre i Sponsorforeningen. I 1977 bad Volvo i Göteborg supersælgeren fra Danmark om at overtage jobbet i Australien, der havde masser af problemer. Dem løste problemknuseren Harry Motor også.
Han kørte også rally i Australien, og var i øvrigt rigtig god til et promovere sig selv, for, som han sagde til Motor-magasinet for mindre end tre måneder siden i lejligheden i Skodsborg Parken. "Når pressen skriver om mig og Volvo, er der andre, de ikke får plads til".
Han hed oprindelig Harry Jensen, men købte navnet Motor i midten af 80erne, som han benyttede i blandt andet FDMs Motor i en årrække som brevkasseredaktør. Men han var også fast tilknyttet trafikradioen og på tv med gode råd, og var i øvrigt god til små rappe replikker, som for eksempel. "Man bliver ikke fed af at sælge biler, men kan blive det af at købe en", eller "hvis et møde varer mere end en time, der det tegn på dårlig planlægning", og "mange mennesker ønsker sig et evigt liv uden at ane, hvordan de skal få weekenden til at gå."
Det var nu ikke noget problem for Harry Motor. Da han stoppede i Australien efter fire år på topposten som præsident, boede han en overgang i Californien og i England, og både i Danmark og i perioden i udlandet holdt han masser af foredrag, hvor han øste af sin viden gennem et meget aktivt erhvervsliv. Det blev til mere end 1100 af slagsen, oplyste han for nylig, hvor han samtidig udtalte, at han agtede at blive 100 år.
Han gik i fitness-center hver dag, og holdt sig i god form, men han kunne ikke forstå, hvad der var sket med Volvo, siden han forlod skuden i Danmark. "Volvo var jo også en del dyrere end konkurrenterne dengang, og skulle jeg leve livet om, blev det bestemt i Australien".
Han udgav 21 bøger, hvoraf den seneste udkom i januar i år. "Succes og brændte broer", en ærlig og hudflettende bog om hans eget liv, og ikke mindst de forliste ægteskaber og børnene, som han ikke havde megen kontakt med. Frue nummer to, Lise-Lotte, ribbede ham for de 2,7 millioner, der stod på bankbogen i England, plus det fine hus. En ægtepagt i Danmark virkede ikke i England.
I den sidste tid levede han sammen med den 42 år yngre Merete Christensen, som han lærte at kende ved at de mange foredrag. Han overleves af Merete Christensen, tre sønner samt en datter, der blev boende i Australien.
Jeg vil altid mindes Harry Motor som supersælgeren, der nok var hård i filten, og meget selvpromoverende, men altid ærlig og reel. Jeg vil gerne her personlig fremkomme med en sidste hilsen til Harry Motor for mange spændende timer, der også lærte mig en del.
Topchefer i bilbranchen omtales som regel primært indenfor branchen, men med Harry Motor blev det mere. Han var en legende i store dele af erhvervslivet.
Bisættelsen sker torsdag 27. maj fra Søndermark Krematoriets Store Sal, Frederiksberg, klokken 13.00.
Æret være hans minde
Kurt Ellegaard