23948sdkhjf

Hele vejen rundt

PÅ 42. ÅRGANG GØR Motor-magasinet en dyd af hver uge at komme hele vejen rundt om den danske autobranche – både mærkeforhandlerne og de frie værksteder, alle kroge og nicher i branchen samt på hyppig tur rundt til den righoldige skov af brancheforeninger. Således også i dette pinse-nummer af Motor-magasinet, hvor der er masser af nyt fra Danmarks Automobilforhandler Forening, som holdt sin ordinære generalforsamling på fynske Egeskov Slot i torsdags den 20. maj. Trods den ugentlige kamp med vores deadline selv samme torsdag kan vi blandt andet berette om D.A.F.’s bud på, hvordan en ny løsning for registreringsafgiften kan strikkes sammen – i en tid, hvor staten har tabt milliarder af kroner i provenu på et mindsket bilsalg i 2009. Netop den 20. maj gik D.A.F. som brancheforening ind i sit 75. år, og D.A.F. kan melde om pæn medlemsudvikling med pt 528 medlemmer, hvoraf lidt over 300 er autoriserede forhandlere.

ET ANDET 75 ÅRS jubilæum finder sted hos konkurrenten og kollegaen, Bilbranchen under Dansk Industri. Det tidligere Motorbranchens Arbejdsgiverforening fylder i år 75 år, og der var ellers lagt op til en større jubilæumsfest og årsdag for inviterede gæster fredag den 11. juni på Gl. Vindinge ved Nyborg. Men det er nu aflyst, i lyset af den generelle krise i branchen, og fordi Bilbranchen for tiden står uden direktør. I stedet gennemføres en generalforsamling for medlemmerne, mens en departementschef og cheføkonom udefra kommer og holder indlæg.

HOS D.A.F.’S LILLEBROR, Dansk BilForhandler Union, er der også nyt at berette, idet Kai Lykke Jensen har afløst Jørn S. Therkildsen som formand, da DBFU forleden holdt årsmøde og generalforsamling i Middelfart. I sin beretning kunne foreningen se tilbage på et år med store udfordringer for landets forhandlere af brugte biler. Reduktionen i varelagrenes værdi som indtraf i de sidste tre måneder af 2008 som en konsekvens af finanskrisen har været en stor hurdle at skulle overvinde. Heldigvis vendte udviklingen, og omsætningen begyndte stille og roligt at stige allerede fra januar 2009. Men i forhold til indtjeningen er der, for de fleste, fortsat en del sår at hele, lyder det fra DBFU.

OGSÅ KARROSSERIFOLKET i SKAD har netop afholdt generalforsamling på Aarslev Kro i Brabrand. Den var præget af fint fremmøde og af, at SKAD nu gennemgår en forandringsproces, der behøver specielle tiltag for at få foreningen tilbage på landkortet. SKAD har fået nyt logo og navn, som nu er Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark. Se det i avisen og læs mere om formand Leif Hansens beretning.

DET ER NYE TIDER i autobranchen – krisen har været hård, firmaer falder og opstår, regler og forbrugerkrav ændres, mens mure falder og tidligere zoner viskes ud. Et godt eksempel er en anden lille D.A.F.-nyhed i denne uges avis, nemlig en ny samarbejdsaftale mellem D.A.F. Handel og en af de helt store autogrossister på det frie eftermarked, Mekonomen. Så læs trygt videre – vi forsøger efter bedste evne at beskrive den hastigt galoperende virkelighed i den danske autobranche.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078