Hele vejen rundt
ET ANDET 75 ÅRS jubilæum finder sted hos konkurrenten og kollegaen, Bilbranchen under Dansk Industri. Det tidligere Motorbranchens Arbejdsgiverforening fylder i år 75 år, og der var ellers lagt op til en større jubilæumsfest og årsdag for inviterede gæster fredag den 11. juni på Gl. Vindinge ved Nyborg. Men det er nu aflyst, i lyset af den generelle krise i branchen, og fordi Bilbranchen for tiden står uden direktør. I stedet gennemføres en generalforsamling for medlemmerne, mens en departementschef og cheføkonom udefra kommer og holder indlæg.
HOS D.A.F.S LILLEBROR, Dansk BilForhandler Union, er der også nyt at berette, idet Kai Lykke Jensen har afløst Jørn S. Therkildsen som formand, da DBFU forleden holdt årsmøde og generalforsamling i Middelfart. I sin beretning kunne foreningen se tilbage på et år med store udfordringer for landets forhandlere af brugte biler. Reduktionen i varelagrenes værdi som indtraf i de sidste tre måneder af 2008 som en konsekvens af finanskrisen har været en stor hurdle at skulle overvinde. Heldigvis vendte udviklingen, og omsætningen begyndte stille og roligt at stige allerede fra januar 2009. Men i forhold til indtjeningen er der, for de fleste, fortsat en del sår at hele, lyder det fra DBFU.
OGSÅ KARROSSERIFOLKET i SKAD har netop afholdt generalforsamling på Aarslev Kro i Brabrand. Den var præget af fint fremmøde og af, at SKAD nu gennemgår en forandringsproces, der behøver specielle tiltag for at få foreningen tilbage på landkortet. SKAD har fået nyt logo og navn, som nu er Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark. Se det i avisen og læs mere om formand Leif Hansens beretning.
DET ER NYE TIDER i autobranchen krisen har været hård, firmaer falder og opstår, regler og forbrugerkrav ændres, mens mure falder og tidligere zoner viskes ud. Et godt eksempel er en anden lille D.A.F.-nyhed i denne uges avis, nemlig en ny samarbejdsaftale mellem D.A.F. Handel og en af de helt store autogrossister på det frie eftermarked, Mekonomen. Så læs trygt videre vi forsøger efter bedste evne at beskrive den hastigt galoperende virkelighed i den danske autobranche.