23948sdkhjf

Ned på gulvet i Detroit

Efter de tidligere års måske meget højtflyvende projekter, var Detroit nede på gulvet med biler, kunderne har råd til at købe og ikke mindst elektrificering.
2009 var det værste år i bilens historie i Detroit med det laveste salg i mange år, store lån til GM og Chrysler for at klare skærene, men de er begge på vej - om end ikke endnu på ret køl, men flere nyheder viser vejen med tydelig europæisk inspiration. Flere mindre jordnære biler, som kunderne har råd til at købe, nye miljøvenlige motorer, og stribevis af hybrid- og elbiler, mens vi venter på brændselscellekøretøjerne, der overflødiggør olien. Der var heller ikke mange ekstravagante prototyper, show cars, for at imponere.

De barske facts taler for sig selv. Der blev kun solgt 10,25 millioner nye biler. Et minus på 21,4 procent og den største nedtur siden 2. Verdenskrig, og hvad med i år? Kun omkring 11,4 millioner, mener analyseeksperterne, og som det store dagblad The Detroit News skrev: "Detroit efter nedturen". Flere af de mærker som ikke udstillede sidste år, var igen på plads i den store Cobo Hall midt i Bilernes By, hvor boksestjernen Joe Lewis blev født, og The Supremes slog de moderne musikalske tiders takter an. General Motors og Chrysler blev sendt til tælling sidste år efter en alvorlig knock-out, men nu begynder musikken at spille igen. GM har den anden topchef siden fyringen af Rick Wagoner sidste forår, og Chrysler styres af Fiat, der nu skal sætte bedre system i organisationen med Fiatudviklede modeller og motorer med mere.

Lancia Delta med Chryslerfront

Chrysler adopterer flere Fiatmodeller, og sågar en Lancia Delta med Chryslerfront, mens Ford i hele krisen har klaret sig bedre uden regeringsstøtte og flere gode hybridnyheder. Helt sikkert fordi den relativt nye chef Allan Mulally, som blev hentet fra flyindustrien, ikke tænker i de vanlige Detroitbaner, men lidt ris i buketten er der dog med de fleste Ford-tilbagekaldelser sidste år, sammen med Toyota. De fleste producenter har i dag hybridbiler, hvor Ford de seneste måneder har haft et pænt salg, plus elbiler med plug-in, men de er endnu ikke klar til salg, og så var der som sædvanlig en del nyheder fra importmærkerne fra Asien og Europa, der var med til at gøre livet surt for de tidligere så veletablerede lokale mærker. At det er nye tider, viser kåringen af de to traditionelle biltyper, personvogne og trucks. Juryen er fra Canada og USA. Ford vandt i begge kategorier. Årets personbil blev den nye Ford Fusion Hybrid, som er en lille bil "over there". Årets truck blev den lille nye Ford Transit Connect, men lad billederne tale for sig selv. Det er kun en lille buket af mange jordnære nyheder. Udstillingens officielle navn er North American International Auto Show, NAIAS.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08