Danskere udvikler fremtidens batteri
Lynx-producenterne i samarbejde med Risø på basis af solid EU-støtte.
Risø og virksomheden Positive Energies har indgået aftale om et forskningssamarbejde, der skal udvikle nye lithium-batterier til fremtidens eldrevne biler. Målet er at få opladningstiden ned og kapaciteten op. Når opladningstiden bliver reduceret, vil det nemlig blive ligeså attraktivt at køre i el-bil som i benzinbil, lyder det fra Positive Energies:
- Batteriteknologien er i øjeblikket på højde med forbrændingsmotoren på alle områder, bortset fra opladningstiden. Hvis man kunne oplade en elbil på samme tid, som det tager, at fylde en benzinbil op, så vil elbilen for alvor kunne konkurrere med biler med forbrændingsmotor. Vi kan nok ikke få opladningstiden helt ned på niveau med en benzinopfyldning, men der er gode muligheder for at vi kan reducere opladningstiden ganske markant, mener Brian Hoehl og Lars Munksø, der er direktører i Positive Energies. De har udviklet den danske eldrevne sportsvogn Lynx, der er en af verdens mest avancerede og hurtigste elbiler.
Kolossalt markedspotentiale
Positive Energies besidder således noget af verdens mest avancerede batteriteknologi, men for at være på forkant skal vi satse på yderligere forskning, siger Brian Hoehl.
- Samarbejdet med Risø, der også er støttet er EU -kommissionen, skal ikke føre til noget, vi kan bruge her og nu. Vi har allerede førende på batteriteknologi, men vi vil også være de bedste om fem år, når markedet for elbiler for alvor boomer. Projektet skal dermed være med til at positionere Positive Energies som den førende underleverandør af viden og batteri-teknologi til bilproducenter, der omstiller produktionen til at møde markedets behov for elbiler, forklarer han.
- Økonomien i fremtidens bilbatterier er meget interessant. Oliebranchen har i mange år været ekstremt indbringende. Når blot få procent af omsætningen flytter til fordel for batteridreven transport, så har vi et kolossalt potentiale, vurderer Brian Hoehl.
Positive Energies vil få adgang til de kommercielle rettigheder fra de forskningsmæssige resultater. Til gengæld stiller Positive Energies testbiler, produktionsfaciliteter og knowhow til rådighed for Risø. Samarbejdet med Risø er kommet i stand efter en henvendelse fra Risø til Positive Energi, og forskningsprojektet forventes at modtage 22 millioner kroner i EU-støtte i 2010.