23948sdkhjf

Dansk islæt i Monte Carlo

Castrol Shop Team Vantage til Monte Carlo i ny RS 2000.
Det bliver med fornyede kræfter, at Henning Hjorth og Roar Eriksen fra Castrol Shop Team Vantage tager kampen op med stejle, glatte bjergveje på dette års Rallye Monte Carlo Historique.

En "ny" Ford Escort RS 2000 fra 1977 er bygget op som afløser for den gamle MGB.

Et af løbets mange udfordringer er at holde tiden på bjergetaperne. Det lyder jo ellers nemt, når man blot skal holde en snithastighed på 50 km/t. Men når man eksempelvis skal op over Col de Turini i 1600 meters højde – ja, så viser praksis, at ingen deltagere kan køre med den hastighed.

Det sørger de stejle, snævre bjergveje for. Læg hertil et passende lag is og sne – og er der ikke nok fra naturens side, skal publikum nok hjælpe med at hælde vand på den frosne asfalt eller skovle sne ud på vejen.

Netop den type etaper var den gamle MGB GT ikke begejstret for.

Den nåede med på fire Rallye Monte Carlo Historique og klarede det sådan set meget godt med sine 100 hk - når blot ikke det gik for stejlt opad.

Det er på den baggrund, at Henning Hjorth har brugt efterårets fritid på at bygge en "ny" Ford Escort RS 2000 fra 1977 op til løbet. Udgangspunktet var en rød RS 2000’er, der allerede havde en Bruno Hansen tunet motor med cirka 145 hk.

Ud med vægt

Først blev bilen strippet, så den kunne males i de karakteristiske Castrol-farver – hvid med rød/grønne striber. Motoren var stærk nok, men ellers er bilen blevet passende opgraderet fra ende til anden: pladespær, 60 ltrs alu benzintank, forstærket elsystem, mere effektivt kølesystem, ventilerede skivebremser for, fire kraftige Cibie projektører og mængder af små og store detaljer med henblik på bedre holdbarhed.

Unødvendig vægt er kastet overbord og sikkerheden er tilgodeset med styrtbøjle og H-seler. Endelig er den udstyret med en specialbygget dobbelt HEMO triptæller og forberedt til det avancerede GPS tidtageudstyr, som arrangørerne udleverer til montering.

- Det bliver spændende at se, hvor meget det giver på farten op ad bjergene, mener Henning Hjort.

- På papiret ser det meget godt ud sammenlignet med den gamle MGB – næsten en halv gang flere heste til nogenlunde samme vægt og en meget bedre gearing fra Escortens 5-trins gearkasse. Det bliver dog en udfordring at tøjle Escortens lette bagvogn.

Rallye Monte Carlo Historique har dog flere udfordringer end blot farten op ad bjergene.

- Vi bliver også testet på udholdenheden, det er en del af løbets fascination. Vi kører over 3400 km på løbets 6 døgn. Der er fx den lange etape fra Celle til Monaco – over 29 timer lang, hvor man i bedste fald kan nappe én times søvn ad gangen i sæderne – og lige når man er allermest træt, er der en prøve op over Col de Turini inden etapen slutter i Monaco. Eller tag den sidste dag – først en 8 timers dagetape fra Valence til Monaco, og allerede ved 20-tiden sammen aften går turen ud på "de lange knives nat", hvor løbet reelt afgøres – ikke mindst på en 62 km lang prøve, hvor vi for anden gang krydser Col de Turini, fortæller Roar Eriksen.

- Som leverandør af racingolier til alle hjørner af dansk motorsport på 2 og 4 hjul er det naturligt for os at være med, hvor det sker, siger Roar Eriksen.

- Så kan vi møde nye og gamle kunder – både racingkunder med rabataftaler på www.Castrol Shop.dk og vores professionelle værkstedskunder i Vantage. Ud over Rallye Monte Carlo Historique, er vi med i historisk baneløb og Hill Climb i min MGB Roadster, mens Ib Rasmussen er på bane i sin Formel Opel Lotus og kører Hill Climb i sin Jowett Jupiter.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095