23948sdkhjf

Samarbejde med kinesisk bilproducent

Better Place og den kinesiske bilproducent Chery Automobile Co. har underskrevet en samarbejdsaftale.
Better Place har taget de første skridt ind på det store kinesiske marked med underskrivelsen af en samarbejdsaftale med Chery Automobile Co., Kinas største uafhængige bilproducent og -eksportør. Som del af samarbejdsaftalen vil Better Place og Chery sammen udvikle elbilprototyper, som er udstyret med udskiftelige batterier, der kan skiftes på Better Place’s batteriskiftestationer, med den målsætning at sikre deltagelse i regionale kinesiske elbilprojekter.

Chery vil også på sin stand på bilmessen Auto China 2010 fremvise elementer af Better Place’s løsning til opladning af elbiler, herunder Better Place’s ladestandere og batteriskifteteknologi. En Riich G5 sedan udstyret med udskifteligt batteri er en del af udstillingen.

- Kun to procent af Kinas befolkning ejer en bil, og 80 procent af alle biler, der blev solgt i 2009, blev solgt til førstegangskøbere. Derfor har Kina en helt særlig mulighed for at skabe og blive ledende inden for nye persontransportløsninger, siger Dan Cohen fra Better Place og tilføjer:

- Med baggrund i Chery’s stærke design- og produktionskapacitet og den kinesiske industris generelle ønske om at satse på elbiler frem for biler med forbrændingsmotor, tror vi meget på Kina som fremtidigt marked. Vores samarbejde med Chery er kun begyndelsen for Better Place i Kina.

- Chery har været en pioner inden for elbilteknologi siden 2001. Vi har gennem de sidste knap to år fulgt Better Place med stor interesse og er sikre på, at vores samarbejde vil give begge selskaber potentialet til at kunne lede elbilmarkedet i Kina og at sigte på andre markeder også, udtaler siger Dr. Yuan fra Chery.

Kina har en målsætning om at blive verdens førende udvikler og producent af elbiler. Samtidig er det ønsket, at give de mange førstegangskøbere muligheden for at springe over benzinbilen og i stedet gå direkte til elektrificeret persontransport. Kina er i dag verdens næststørste forbruger af olie, og i 2020 ventes Kina at skulle importere 65 procent af sit olieforbrug.

En analyse fra HSBC forudser at Kinas andel af det globale elbilmarked vil vokse fra 2,7 procent i år til 35 procent i 2020. I konkurrencen for at dominere det globale elbilmarked forventes Kina at overhale Japan i 2016 og USA i 2019, oplyser en pressemeddelelse fra Better Place.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078