Store biler i svensk topkvalitet
Volvo S80 er koncernens topmodel. Det er en stor flot bil, som her testes med den mindste dieselmotor, der af mange nok vil synes for lille. Volvo V70 D5 er en stor bil med en kraftigere motor.
Testudgaven var med bedre Summum-udstyr til 520.007 kroner, som læderkabine og meget mere.
Den anden bil er den mere "almindelige" V70 D5, stationcar, med kraftigere motor fra 640.000 kroner, også med bedre udstyr til 720.004 kroner. Det er en stor bil til det hele med varerummet bagude.
Fælles for de to svenske modeller er topkvalitet hele vejen rundt i sæder, der vel ikke kan udføres meget bedre. Bilerne er lydsvage under de fleste forhold og økonomiske med dråberne, men dog ikke som Volvo lover.
Begge biler oplyser på instrumentet, hvor langt der er tilbage, før der skal tankes op. Da vi modtog begge biler, stod oplysningen på mellem 650 og 700 kilometer, men efter et par dages almindelig kørsel med rolig højre fod og omtanke under kørslen ved blinklys med mere, kom rækkevidden op på mere end 1100 kilometer. Med andre ord har den eller de personer, som kørte i bilerne, før vi gik i gang med testen, kørt meget hårdt. Jeg vil tro, at ejere af de to biler, kører meget lig det, vi gør i tidens ånd med det dyre brændstof.
Meget af det fine udstyr i de to biler koster ekstra, som læderkabine, xenon-lygter, el-sæder foran, også ved passagersædet, BLIS, der advarer, når en bil overhaler i den blinde vinkel, el-ruder i alle døre, advarsel hvis man, måske lidt træt, kommer ud over de hvide vejstriber i begge sider og uforvarende skifter vejbane, memoryindstilling af førersædet i tre positioner, regnsensor, parkeringsassistance, el-varme i sæder, også på bagsædet, spejle der klapper, når man låser bilen og meget mere, som automatisk lukning af bagklappen.
Sikkerhedsniveauet er som altid hos Volvo tip-top med det hele. Der ydes 24 måneders garanti uanset antal kørte kilometer. Ikke imponerende, men 12 års rustbeskyttelsesgaranti, og en to-årig vejhjælpsservice 24 timer i døgnet.
Overraskende S80 DRIVe
De fleste læsere af denne tekst vil uden tvivl synes, at 109 hk fra den kendte 1.6 liters dieselmotor, der også ligger i de mindre modeller S40 og V50, er for lidt i den større S80, men det er udviklingen med bedre økonomi frem for mange kræfter ude foran.
De 109 hk fornemmes kun, hvis man ønsker at komme hurtigt frem ved et trafiklys, men det er ikke den tid, vi lever i mere. Tophastigheden opgives til 190 kilometer og 0 -100 kilometer på 13,0 sekunder. Ikke de mest imponerende værdier, men det lærer man hurtigt at leve med, når gennemsnitsforbruget i den store bil, der trods alt vejer mere end 1,5 ton, kom ud med 17,2 kilometer per liter i testen, med et CO2-udslip på kun 129 gram/km i den store bil. Volvo lover 22,2 kilometer per liter, men det er umuligt. Vi kørte et par langture med blød speederfod.
For at opnå den fine brændstoføkonomi er transmissionen meget højgearet med manuelt femtrins gearskifte. Man skal over 75 kilometer i timen i femte gear, før der sker noget. Helst 80 kilometer, men et perfekt gear. Den høje gearing kræver en smule tilvænning, men hvorfor ikke sekstrins gear? Ok, jeg kunne godt leve med denne bil, hvis behovet var god plads med den gode brændstoføkonomi, og den konkurrencedygtige pris. Det er nok en meget overset model fra Volvo. En mulighed for direktøren med den grønne tankegang.
Pladsen er imponerende på bagsædet med et stort bagagerum. Komforten er som den forventes, super, og angående udstyret er der udover det nævnte i indledningen DAB-radio. Det er den første bilmodel med DAB-radio, fremtidens radiomodtager, som jeg har kørt i.
V70 D5
Volvos stationcars er meget populære. Ikke mindst i USA, hvor den mindre model V50 er begyndt at blive populær i gadebilledet. Testbilen D5 har fem-cylindret motor, der yder 205 hk, og samme fine udstyr som S80 DRIVe, men anvendeligheden er større med det fleksible varerum op til 1600 liter.
Det udleverede salgsmateriale er ikke komplet for de to modeller, som manglede flere oplysninger, som egen- og totalvægte, maksimalt anhængerlast med mere, men V70 D5 er en helt anden model end S80 DRIVe. Her er der saft og kraft ude foran med en lovet topfart på 230 kilometer, og 0 - 100 kilometer på kun 8,0 sekunder med automatgear med sekstrins automattransmission, som testbilen havde med sekventiel skiftemulighed. Det skifter så fornemt, at man næsten ikke fornemmer det, men ellers samme fine udstyr som i S80 DRIVe. Vi kom ud med 15,3 kilometer per liter i gennemsnit. Ikke dårligt med den kraftige motor. Volvo lover 18,9 kilometer per liter.
Det virker, som om undervognen er en smule mere stram end S80 DRIVe, til den ekstra lastemulighed, men yderst komfortabel. Begge biler styrer på skinner, for at bruge et forslidt udtryk. Der er ikke støj fra motorerne, udover under acceleration, eller fra transmissionen. Kun den vindstøj, der kan opstå ved visse vindretninger. V70 kan også leveres med samme lille motor, som vi omtaler i S80 DRIVe, plus en del andre varianter fra 145 hk, benzin, til den nævnte 205 hk diesel med den nyeste turbo og nyudviklet Piezo højtryksindsprøjtningsteknologi. Begge biler lever op til det, man forventer af en Volvo med det gode renommé og er lidt dyrere end flere volumenproducenter. Den er dog billigere end de tre sydtyske prestigemærker, men den holder ikke de lovede brændstofværdier. Det ville være mere undtagelsen end reglen, men helt dårligt er det jo ikke i vore egne målinger. Trods alt.