Ombudsmand løfter pegefingeren
BMW får indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden.
BMW havde overtrådt reglerne i markedsføringslovens paragraf 6, stk. 3, ved med posten at sende markedsføringsmateriale til en person, som var opført på CPR-registerets fortegnelse over personer, som har frabedt sig henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed (den såkaldte "Robinsonliste").
Under sagens behandling oplyste BMW, at der var tale om en konkret fejl, som var begået af den dataleverandør, som BMW havde entreret med i forbindelse med den pågældende markedsføringsforanstaltning. BMW oplyste endvidere, at dataleverandøren omgående havde taget skridt til at sikre, at den samme fejl ikke ville ske igen. Forbrugerombudsmanden valgte på denne baggrund at afslutte sagen med en indskærpelse af reglerne over for BMW, skriver Bilbranchen i sit nyhedsbrev.
Ifølge markedsføringslovens paragraf 6, stk. 3, må en erhvervsdrivende ikke ved brev eller anden adresseret post sende markedsføringsmateriale til personer, der har frabedt sig direkte markedsføring. Personer kan frabede sig den nævnte markedsføring enten ved at give besked om det til den erhvervsdrivende eller ved at lade dette registrere på en liste i CPR-registret (Robinsonlisten). Listen offentliggøres hvert kvartal. Som erhvervsdrivende har man pligt til at undersøge listen, før man sender direkte adresseret reklame til personer.