I form til nye tider
SAMTIDIG HØRER VI, at der ser ud til i højere grad at blive brug for autovirksomheder, der kan levere og montere partikelfiltre. Så på dette felt kan autobranchen også glæde sig til større omsætning. Et lovforslag skal udvide miljøzonerne til at omfatte flere byer og køretøjer. Vi kan håbe, at regeringens udmelding vil få større effekt end den netop gennemførte filter-lov om 1000 kroners årlig strafafgift til ejere af biler uden filter, der kun har medført et nærmest latterligt lille antal partikel-monteringer på under 500 styk. Dele af autobranchen havde rustet sig til et veritabelt partikel-gilde, der desværre udeblev. Oppositionen står på spring for at øge afgifterne for forurenende biler, og dermed presset på bilejerne. Og en S-SF regering topper for tiden i meningsmålingerne som ønske om et topskifte herhjemme hjulpet på vej af intern VK-splid og dårlige image-sager.
ISÆR DE FRIE værksteder melder om rigeligt at lave, i kraft af blandt andet EU-regler om garanti og frit tilgængelige fabriksdata. Så her vil man sandsynligvis ikke mærke de nyeste tal fra F&P om færre trafikskader, der tilskrives mindre kørsel i krisen. Dette skisma om ønsket om god indtjening contra menneskesind i form af glæde over færre trafikdræbte og tilskadekomne er branchens dilemma. Heldigvis stiger trafikmængden igen, nu hvor det månedlange snelandskab er væk, og der ser ud til at komme gang i hjulene igen for de danske virksomheder. Godt, vi er i form til at tage imod en større arbejdsmængde, og måske ansætte en lærling eller to mere.